Thursday, September 15, 2016

Abadikan Nama "Tun Razak" Pada Jalan Utama Di Kuantan


Kenapa nama Allahyarham Tun Abdul Razak langsung tidak diabadikan pada jalan-jalan utama di bandar ini?.  Beliau adalah anak jati negeri Pahang yang pernah mengharumkan nama negeri ini.. malah jasanya saya kira lebih besar dari jasa-jasa pemimpin lain yang nama mereka tertera pada nama jalan sekarang ini.


Selaras dengan sambutan Hari Malaysia esok, tanggal 16 September 2016 maka kami mencadangkan supaya Kerajaan Negeri Pahang mewujudkan nama "Jalan Tun Razak" di bandar ini. 

Tun Abdul Razak lebih dikenali sebagai Bapa Pembangunan Malaysia oleh rakyat yang menyanjunginya kerana jasa dan sumbangan beliau untuk kemakmuran dan kemajuan rakyat serta negara Malaysia. Beliau dilahirkan di Pulau Keladi, Pekan, Pahang pada tanggal 11 Mac 1922. 

Tun Razak merupakan anak sulung kepada Dato' Hussein bin Mohd Taib dan Hajah Teh Fatimah bt Daud. Beliau telah dilantik untuk menggantikan Tunku Abdul Rahman Putera Al-Haj sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-2 pada tahun 1971. 


Sepanjang perkhidmatannya sebagai anggota kerajaan, beliau telah banyak memberikan sumbangan khasnya dalam pembangunan negara dan luar bandar. Beliau meninggal dunia sewaktu masih berkhidmat sebagai Perdana Menteri pada 14 Januari 1976.

Jasa Tun Razak tidak perlu diragui lagi. Bahkan di negara kita banyak jalan-jalan utama mengabadikan nama beliau seperti Jalan Tun Razak di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru, Ipoh, Melaka, Kangar, Kuching dan sebagainya. Malah, bandar-bandar kecil seperti Kuala Kangsar dan Bintulu. Di Pahang, Jalan Tun Razak hanya ada di Raub sahaja sebaliknya di ibu negeri Pahang sendiri iaitu Kuantan tiada langsung diabadikan nama pemimpin negara itu sejak sekian lama.


Saya mengesyorkan jalan utama di bandar Kuantan iaitu "Jalan Mahkota" atau pun "Jalan Besar" ditukarkan namanya kepada Jalan Tun Razak sempena Hari Malaysia ini. Dua jalan itu agak sesuai ditukar kerana ia tidak membabitkan nama mana-mana pemimpin negara atau negeri berbanding Jalan Tun Ismail, Jalan Wong Ah Jang, Jalan Lim Hoe Lek dan sebagainya. 


Apapun, ia sekadar cadangan  kami semata-mata dan terpulang kepada Kerajaan Negeri Pahang untuk memikirkannya. Saya kira idea ini amat bagus, tambahan pula Perdana Menteri yang ada sekarang juga adalah anak kepada Tun Razak. Maka ia pasti dipersetujui dan disokong oleh Dato' Sri Najib Tun Razak sendiri sebenarnya. Mana mungkin Jalan Tun Razak boleh tersergam indah di tempat lain, tapi tidak di negeri Pahang sendiri. #CMK

1 Komen Artikel Ini:

  • PAk JUSTAN DI BATANG says:
    Nov 16, 2016, 5:25:00 PM

    Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL