SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

CMK Sokong Sepenuhnya Hasrat Kerajaan Negeri Pahang Dirikan Galeri Pahlawan Di Pulau Tawar !

CMK amat terkejut dan terharu dengan kesediaan Kerajaan Negeri Pahang untuk mengeluarkan dana bagi membangunkan sebuah galeri pahlawan Melayu Pahang di Pulau Tawar. itulah yang diimpikan selama ini oleh anak cucu dan keturunan Mat Kilau dan Tok Gajah sebenarnya. Mereka mahukann satu tempat yang sesuai digunakan untuk menyimpan segala khazanah peninggalan pejuang tersohor di bumi Pahang itu. Malah, CMK telah banyak kali memainkan isu ini sama-ada di dalam media arus perdana atau pun internet. Baru-baru ini Kerajaan negeri mengumumkan peruntukkan RM540,000 untuk mewujudkan sebuah galeri di Kampung Bukit Rang, Pulau Tawar bagi mempamerkan artifak sejarah pahlawan Melayu Pahang, Tok Gajah dan Mat Kilau bagi tujuan pelancongan. Galeri itu akan dijadikan sebagai pusat dokumentasi, rujukan serta pameran mengenai pelbagai artifak tokoh pahlawan Melayu negeri ini yang berjuang menentang penjajahan British. Projek itu akan dilaksanakan di bawah peruntukan Lembaga Kemajuan Wilayah Jengka (LKWJ), manakala penyenggaraan pula dilakukan oleh Majlis Daerah Jerantut (MDJ) di kawasan seluas 1.2 hektar berdekatan dengan Pejabat Pertanian Bukit Rang di Pulau Tawar.


Kenangan, Mat Kilau ketika diusung untuk di bawa balik ke Pulau Tawar bagi
mengisytiharkan dirinya adalah Pahlawan Melayu Pahang tershor itu


Sehubungan dengan itu kerajaan negeri memohon kerjasama mereka yang pakar dalam pelbagai disiplin sejarah dan tokoh negeri ini untuk mencari lebih banyak dokumen, termasuk gambar atau sumber lain mengenai tokoh berkenaan bagi tujuan dokumentasi. Pemilihan Bukit Rang yang juga pusat pertumbuhan bandar ini amat sesuai dan strategik kerana kawasan Pulau Tawar sudah mempunyai rangkaian produk pelancongan iaitu projek inap desa Felda Jengka 25 dan Tekam Plantations Resort. Ia sekali gus akan menjadi tarikan baru serta persinggahan pelawat domestik dan antarabangsa yang mengunjungi Taman Negara Kuala Tahan. Tapak galeri berkenaan juga berdekatan dengan makam Mat Kilau di Kg Kedondong, masjid lama Pulau Tawar yang jadi tempat pengisytiharan kemunculan beliau pada tahun 1969, Lubuk Pelang dan Gua Prasejarah Kota Gelanggi.

0 Komen Artikel Ini: