SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Pilihanraya Kecil DUN Permatang Pasir, Maka Akhirnya Calon PAS Menang Majoriti 4,551 !!


BUKIT MERTAJAM, 25 Ogos [8.00 pm] - Setelah berjuang dan berkempen selama lapan hari, maka akhirnya calon Pakatan rakyat dari parti PAS berjaya mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, selepas, Mohd Salleh Man, 52, menang dengan majoriti 4,551 undi. Mohd Salleh memperoleh 9,618 undi, menewaskan calon Barisan Nasional (BN), Rohaizat Othman, 38, yang mendapat 5,067 undi. Keputusan pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir itu diumumkan Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Roslan Yahaya di pusat penjumlahan undi di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Bukit Mertajam malam tadi. Dengan keputusan ini, maka sudah pasti ia dapat menghilangkan keegoaan dan keangkuhan UMNO dan BN yang "membazirkan masa dan wang ringgit" untuk bertanding di situ. Walhal sepatutnya, BN tidak meletakkan calonnya seperti yang berlaku di DUN Penanti sebelum ini. Dengan bala tentera dan berbagai tawaran serta ganjaran kemewahan yang melimpah ruah akhirnya BN tengelam dalam "lubuk pasir" di Permatang Pasir. Kasihan benar melihat jentera pilihanraya dan pemimpin UMNO yang kelihatan bermuram durja dan sedih melihat keputusan ini. Malah ada dikalangan mereka yang sudah awal-awal telah mengangkat kaki "takut malu" meninggalkan Permatang Pasir. Semua ini berlaku kerana mereka masih tidak belajar daripada sejarah yang lalu, bahawa rakyat akan menolak segala "gula-gula" yang ditawarkan oleh mereka. Malah kerakusan BN menggunakan media arus perdana untuk menghentam dan mengadakan propaganda bagi menjatuhkan PAS menyebabkan mereka akhirnya "tenggelam bersama labu-labunya". Kini UMNOperlu menerima hakikat bahawa masa depan dan riwayat mereka bertambah suram dan bakal karam dipukul gelombang Tsunami kedua.

Dengan kemenangan ini juga, ia telah melengkapkan pukulan TKO buat kerajaan UMNO dan BN kepada 7-1. Mereka hanya menang dengan undi "helikopter" di Batang Ai Sarawak, yang lainnya mereka kalah dengan majoriti besar selain Manek Urai. Jika dilihat kepada keputusan di Manek Urai ternyata pemimpin UMNO terutamannya Muhyiddin Yassin dengan lantang menyatakan bahawa rakyat sudah mula berubah menyokong BN semula. Walhal rakyat seluruh Malaysia tahu bahawa majoriti undi yang dikurangkan oleh BN itu kerana "Undi Jambatan" yang dijanjikan oleh Muhyiddin beberapa hari menjelang pilihanraya kecil kawasan itu dulu. Kini sejarah membuktikan bahawa UMNO dan BN sudah tidak relevan lagi untuk rakyat Malaysia. Ternyata mereka sudah mula nampak dan mahukan perubahan besar berlaku dalam pilihanraya umum akan datang. Hanya orang-orang yang "tidak sedar diri" sahaja yang masih terkinja-kinja mempertahankan kononnya UMNO masih diterima rakyat. Walhal, hakikat sebenar jauh panggang dari api. Oleh itu, puak-puak UMNO kini boleh bermuhasabah diri demi mencari sokongan semula rakyat Malaysia. Jika tidak sudah pasti parti karat itu akan dikapankan bersama dengan dacing-dacingnya satu hari nanti. Hanya takdir yang menentukan, bahawa suara rakyat adalah suara keramat. Pemimpin UMNO boleh lakukan apa sahaja untuk menipu dan menzalimi rakyat. Namun selagi hayat dikandung badan, rakyat akan terus pastikan bahawa UMNO dan BN bakal tinggal sejarah dan disimpan di Arkib Negara satu hari nanti. Oleh itu, kepada rakan-rakan dalam UMNO dan BN bolehlah mula bersiap sedia untuk berpindah kapal. Jika tidak, mereka akan turut sama terkena tempias itu.

[Salam perjuangan buat semua petugas Pakatan Rakyat di Permatang Pasir. Tahniah atas segala usaha dan istiqamah dalam menjalankan tugas hingga membawa kemenangan kepada Parti PAS. Biarpun terpaksa berhadapan dengan berbagai peraturan baru yang dikuatkuasa oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), namun akhirnya kejayaan jua tercipta. Kejayaan paling manis yang dikecapi menjelang setahun kemenangan manis kejayaan Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertahankan kerusi parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008 yang lalu. Lebih manis lagi kejayaan yang dikecapi itu diperolehi pada bulan Ramadan Al-Mubarak yang mulia ini. Semoga kejayaan ini bakal menyemarakan semangat rakyat untuk memastikan kemenangan yang lebih besar dalam pilihanraya umum akan datang. Kami di PDO senantiasa akan bersama rakyat untuk mempertahankan kemenangan ini].

0 Komen Artikel Ini: