SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Seharian 'Meluangkan Masa 'Bersama Himpunan Rakyat Bantah Lynas & Seminar Maqasid Shari'ah

Pada 15 Mei 2011 yang lalu, CMK sempat bersama rakyat dalam beberapa program yang diadakan di sekitar bandar Kuantan. Paginya sekitar jam 11.00 CMK hadir ke demo anti-Lynas anjuran Parti Demokratik Rakyat (DAP) yang diadakan di hadapan Pejabat Khidmat parti itu di Jalan Beserah. Pada awalnya CMK juga agak terkejut kerana anggota polis lebih ramai dari orang awam. Khabarnya polis sudah diarahkan ke lokasi terbabit seawal jam 7.30 pagi lagi. Polis berpakaian seragam dilihat berbaris di depan pejabat DAP seperti mahu bersedia untuk menggempur rakyat yang mahu mengadakan himpunan secara aman. Agak sukar untuk kita faham kenapa ini berlaku?. Sedangkan jika himpunan itu bertujuan untuk hiburan sudah pasti ia dibenarkan. Alasan OCPD Kuantan, Tuan Jasmani Yusoff perhimpunan itu tiada permit. Beberapa pemimpin DAP seperti YB Leong Ngah Ngah (ADUN Triang), YB Anthony Loke (Ahli Parlimen Rasah) dan YB Azan Ismail (Ahli Parlimen Indera Mahkota) dari PKR juga sempat berucap. Ketika Anthony Loke berucap itulah OCPD datang dan mengarahkan perhimpunan bersurai sambil ditenangkan oleh YB Azan. Dalam kekecohan menyuruh semua bersurai, tiba-tiba ada empat aktivis ditangkap oleh pihak polis. CMK sempat ke IPD Kuantan untuk meninjau situasi di sana. Difahamkan kesemua mereka dibebaskan beberapa jam kemudian dam diminta melaporkan diri ke IPD Kuantan pada 16 Jun nanti. CMK sempat beramah mesra dan bergambar dengan YB Teo Nie Ching (foto) Ahli Parlimen Serdang yang kontroversi dengan isu ceramah di dalam surau dulu.


CMK sempat bergambar kenangan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim

Bergambar dengan sahabat blogger, wfauzdin blogspot yang turut hadir
Sementara itu di sebelah petangnya CMK sempat hadir ke Seminar Maqasid Shariah Dan Masyarakat Majmuk yang diadakan di Dewan Restoran Sekilau Seafood Jalan Hj.Ahmad. Seminar anjuran Gabungan NGO-NGO Islam Pahang itu menampilkan Dr.Muhammd Nur Manuty (Ketua Penerangan PKR), Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man (Pesuruhjaya PAS Pahang & Naib Presiden PAS Pusat) dan Ustaz Nasruddin Hassan At-Tantawi (Ketua Pemuda PAS). Sementara itu ahli panel jemputan pula ialah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri. Agak ramai juga yang hadir dan tambah menarik ialah seminar itu turut disertai oleh ramai kaum Cina dan India. Mereka sama-sama berada dalam dewan untuk mendengar penjelasan yang diberikan oleh ahli panel. Seminar tersebut dipengerusikan oleh Dato' Fauzi Abd Rahman iaiatu Pengerusi PKR Pahang. Sambutan hangat dikalangan peserta membuktikan bahawa rakyat ternyata mahukan satu kehidupan yang selesa dibawah pemerintahan sebuah kerajaan yang lebih adil dan telus. Bukan kerajaan yang sengaja melaga-lagakan isu perkauman seperti yang berlaku hari ini. Diakhir program CMK sempat bergambar dengan Anwar Ibrahim sebelum beliau meninggalkan majlis. Selain Anwar, CMK juga sempat beramah mesra dengan rakyat bebagai bangsa termasuk sahabat blogger Wfauzdin.

0 Komen Artikel Ini: