SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Kekecohan Di Demontrasi Lynas Dapat Di Elakkan Jika Penyokong Kerajaan Fahami Erti Demokrasi !

CMK sempat hadir pada pada himpunan rakyat bantah Lynas yang dianjurkan oleh Save Malaysia Stop Lynas di Pantai Teluk Chempedak dan Hotel Hyatt pada 30 dan 31 Mei baru-baru ini. Malah, CMK melihat sendiri situasi yang berlaku di lokasi kejadian ketika itu. CMK tidak mahu marahkan sesiapa dalam hal ini, namun sesiapa sahaja boleh menyatakan pandangan dalam sesebuah negara demokrasi seperti Malaysia ini sebenarnya. Samalah juga dalam menyokong parti politik, kita boleh sokong kerajaan yang memerintah atau pun parti pembangkang. Kita boleh menyokong sesiapa sahaja dan itu sudah termaktub dalam perlembagaan. Begitu juga dalam hal Lynas, sepatutnya tidak perlu timbul kekecohan seperti yang berlaku di Hotel Hyatt jika pihak yang menyokong Lynas faham erti sebuah demokrasi. Mereka sepatutnya mengadakan demontrasi aman dan bebas menyatakan sokongan. Mereka juga boleh menubuhkan jawatankuasa khas untuk memperjuangkan isu ini. Beri kefahaman kepada rakyat agar menyokong projek tersebut. Beri maklumat berfakta agar rakyat faham kenapa kerajaan wajar meneruskan projek itu. Buar poster, kain rentang serta ceramah berterusan seperti apa yang dilakukan oleh Save Malaysia Stop Lynas. Tindakan primitif yang dilakukan oleh pihak berkenaan bagi menunjukkan mereka berkuasa melakukan apa sahaja adalah tidak wajar sama sekali. Negara kita ada undang-undang dan sepatutnya ia dituruti. Tidak perlu ada provokasi yang mengundang pergaduhan itu sebenarnya.


Berdemo ialah secara aman, bukannya provokasi menyerang pihak lawan
Tindakan yang dilakukan oleh penyokong kerajaan baru-baru ini amatlah melampau. Mereka bukan sahaja menghina, malah menghalau rakyat yang mengadakan demontrasi secara aman. Mereka berani melakukannya sebab dalam kelompok yang ramai serta dibantu oleh pihak polis. Bukan itu saja, tindakan mengkasari beberapa orang aktivis termasuk para wartawan adalah amat memalukan sekali. Apa yang terjadi seolah-olah sama seperti yang berlaku di Palestin, apabila wartawan di tembak sesuka hati oleh rejim Yahudi. Apakah ini yang kita mahu pamerkan kepada dunia?. Oleh itu CMK amatlah berharap agar kejadian seperti ini tidak berlaku lagi. Jika pun UMNO dan Kerajaan Negeri Pahang mahu adakan demontarasi, buatlah secara aman dan tidak perlu menyerang pihak lain yang berbeza pandangan dengan mereka. Kita mahu hidup dalam keadaan aman dan selamat dalam negara Malaysia tercinta ini. Kenapa perlu ada tindakan ala samseng yang boleh mengeruhkan suasana harmoni dan perpaduan kaum?. Ingatlah, Lynas bukanlah isu perkauman sebaliknya isu rakyat yang perlu diberi perhatian. Selamatkan Malaysia, Selamatkan Kuantan.

0 Komen Artikel Ini: