SELAMAT DATANG KE BLOG CUCUMATKILAU OFFICIAL | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Dengar Isu Rakyat, Asnaf Kecewa Caj Denda Kehilangan MyKad


KUANTAN ~ Pagi Ini Dgar Aduan Rakyat Dari Shbt Mualaf Abdul Halim Lim Bin Abdullah, 52, Yg Juga Asnaf Dr Kampung Kuala Kenau, Jln Sungai Lembing. Kecewa Dgn Tindakan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Kenakan Caj Denda RM110 Gara2 Dia Kehilangan MyKad Isnin Lalu. Beliau Kehilangan Dompet Duit Ketika Dlm Perjalanan Pergi Kerja Sbgai Tukang Mesin Rumput. Selepas Buat Laporan Polis Di Balai Polis Sg.Lembing, Pada Selasa Dia Telah Ke JPN Untuk Buat Gantian MyKad Baru.
Katanya, Ketika Kejadian Duit Beliau Hanya Tinggal RM100 Dlm Poket Dan Sbgai Asnaf Dia Merayu Kpd Pihak JPN Agar Caj Denda Di Kecuali Atau Di Kurangkan Kerana Duit Yg Ada Sekadar Utk Membeli Kelengkapan Dapur Sahaja.


Tambahan Pula Ia Kehilangan Kali Pertama Dan Surat Laporan Polis Juga Di Sertakan Sbgai Bukti. Pegawai JPN Tetap Meminta Beliau Bayar RM110 Dan Hanya Kurangkan Sebanyak RM30 Sahaja Selepas Dia Tunjukkan Pula Surat Sokongan Penghulu. Akhirnya Dia Terpaksa Juga Bayar RM80/- Atas Kes Berkenaan.
Sewajarnya, JPN Beri Kelonggaran Kpd Golongan Asnaf Dan Yang Kurang Mampu Seperti Ini. Bayangkan Jika Wang RM80 Pun Mereka Tiada. Bagaimana Mereka Boleh Memohon IC (MyKad) Gantian?. Kehilangan MyKad Bukanlah Sesuatu Yg Di Pinta. Kerajaan Sewajarnya Mengkaji Semula Polisi Ini. Ia Benar2 Telah Menyusahkan Rakyat Yg Tidak Mampu Sebenarnya. Rakyat Di Dahulukan !.
Sudahlah Mangsa Hilang Dompet Dan Duit, JPN Pula Kenakan Caj Tinggi. Akhirnya Rakyat Yg Jd Mangsa. Mohon Pencerahan Atas Kejadian Ini. Kami Smpt Hulurkan Sumbangan Ikhlas Kpd Mangsa Sbgai Tanda Simpati. Kpd Shbt2 Yg Nak Hulurkan Sumbangan Ehsan Kpd Mangsa, Boleh Hubungi Kami Di Talian 012-3854400. Mohon Pencerahan Dr Pihak JPN Atas Perkara Ini.
Beliau Juga Adalah Salah Seorang Penerima Sumbangan Zakat (Asnaf) Dari Majlis Ugama Islam Dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) Sejak 2014. (Masuk Islam Sudah 21 Tahun)
Cakna, Demi Rakyat !!
"People' Justice Voice"
MOHD SHUKRI MOHD
RAMLI@JAMALUDDIN,
Penyelaras NGO
Angkatan Pembela Rakyat
[ A N G K A R A ]

0 Komen Artikel Ini: