SELAMAT DATANG KE BLOG CUCUMATKILAU OFFICIAL | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Isu "Pokok", Lebih Elok Selesai Aduan Rakyat Dari "Jejaki" Penebang Haram !


Saya tertarik untuk mengulas isu sebatang pokok Sebatang pokok di hadapan Zul Satay Jalan Teluk Sisek yang didakwa telah di tebang secara haram oleh individu yang tidak bertanggungjawab.

Kenyataan tersebut disebarkan oleh Pihak Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) sendiri berdasarkan kepada nombor talian untuk dihubungi 09-5673333 (Jabatan Landskap MPK). Ia telah diviralkan dalam group-group Facebook Kuantan sejak semalam. 

Difahamkan pokok telah ditebang pada tengah malam Isnin, 29 Mei 2017. 

Justeru, sebagai Penyelaras NGO Angkatan Pembela Rakyat (Angkara) yang telah banyak memperjuangkan isu rakyat termasuk juga isu pokok di sekitar bandar Kuantan sejak beberapa tahun kebelakangan ini maka saya berharap MPK bersabar dan fokuskan kepada aduan rakyat terlebih dahulu sebelum menjejaki "penebang haram".

Bagi saya, kedudukan pokok tersebut juga memang sudah tidak strategik dan menganggu penglihatan pengguna jalanraya sebenarnya. Mungkin selepas beberapa kali aduan di buat akhirnya pihak terbabit mengambil keputusan menebang sendiri pokok berkenaan.

MPK seharusnya mengambil tindakan segera terhadap aduan rakyat dalam isu pokok ini. Difahamkan, banyak aduan tentang pokok berbahaya sama ada reput, mati atau terlalu besar telah dilaporkan sebelum ini sebenarnya. Namun, MPK lambat mengambil tindakan atau bersikap "tunggu dan lihat".

Ada dua insiden pokok tumbang dan menghempap kenderaan telah kami terjah. Dalam kes tersebut mangsa sering mengadu MPK mendakwa tidak bertanggungjawab terhadap pokok-pokok tumbang dan tidak bersedia membayar gantirugi kepada mangsa.

Sedangkan, aduan dan tender untuk menebang pokok dibuat oleh pihak terbabit. Tapi bila berlaku musibah, MPK dengan mudah lepas tangan dan menuding jari kepada pihak lain. 

Pendekkata, apa saja isu  berkaitan pokok maka mangsa perlu selesaikan sendiri masalah mereka. Ini semua berpunca daripada aduan demi aduan tetapi MPK tidak bertindak segera, hingga pokok tumbang atau dahan jatuh menghempap kenderaan dibawahnya.

Justeru, kami mengesyorkan MPK tidak perlu bersusah payah untuk menjejaki siapa yang menebang pokok di hadapan Satay Zul itu. Lebih baik MPK siasat balik berapa banyak aduan tentang masalah pokok dilaporkan, tetapi mereka masih tidak bertindak sehingga ke hari ini. Itu lebih baik dari merayu orang ramai memberi maklumat pihak yang didakwa tebang pokok secara haram itu sebenarnya.

"Cakna Demi Rakyat"

MOHD SHUKRI B MOHD
RAMLI @ JAMALUDDIN
(Blogger Cucumatkilau)
Penyelaras NGO
Angkatan Pembela Rakyat
[  A N G K A R A ]

http://angkaraterjah.blogspot.my/

0 Komen Artikel Ini: