SELAMAT DATANG KE BLOG CUCUMATKILAU OFFICIAL | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Biar Pun Ada Sambutan, Namun Jelas Kehadiran Anwar Ke Pahang Semalam Gagal Menghuraikan Segala Kekalutan Yang Masih Ada Itu Sebenarnya

Sumber: pahangdaily

KUANTAN, 24 Nov - Kehadiran Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Pahang semalam dilihat masih gagal sepenuhnya untuk menyatu padukan ahli serta meyakinkan rakyat terhadap hala tuju perjuangan parti itu sebeneranya. Apa yang diharapkan oleh ahli dan rakyat ternyata tidak kesampaian dan seperti apa yang diharapkan. Ramai yang kecewa dan terkilan dengan tindakan Anwar tidak mahu berterus terang dengan isu-isu semasa dan kemelut yang sedang dihadapi dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) sekarang ini. Anwar berceramah selama lebih kurang satu jam dengan hanya menceritakan tentang kehairanan beliau terhadap tindakan pemimpin UMNO BN yang begitu takut dengan kelibatnya sejak akhir-akhir ini. Beliau mengatakan media arus perdana begitu ghairan mensensasikan ceritanya hingga lupa memberi fokus kepada isu-isu dunia yang sedang melanda sekarang ini. Malah, beliau menegaskan dia sedikit pun tidak terasa dengan serangan-serangan yang dilakukan terhadapnya itu. "Saya bukan sahaja mahu digantung dari parlimen, bakal dipenjarakan kembali ke Sg.Buloh kini mereka mahu menghalang pula saya ke luar negara. Saya dituduh khianat kepada bangsa Melayu gara-gara beberapa kenyataan ketika ditemuramah oleh media asing. Ini bukti yang mereka begitu takut dan tergamak melakukan apa saja", kata Anwar Ibrahim.

Sajian Lagu Lama Terus Dialunkan Untuk Rakyat


Dalam pada itu beliau lebih banyak menceritakan kembali apa yang sudah diceritakan ketika berada di pentas yang sama awal tahun lalu. Cerita soal kebajikan yang dilakukan oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor. Malah, Anwar juga banyak menceritakan secara terperinci sifat peribadi mulia beberapa pemimpin Pakatan Rakyat seperti Tuan Guru Nik Aziz (MB Kelantan), Lim Guan Eng (Ketua Menteri Pulau Pinang), Ustaz Azizan Razak (MB Kedah) dan Tan Sri Khalid Ibrahim (MB Selangor). Disamping itu juga beliau turut menyentuh tentang "Isu Memali" dan sedikit berkenaan kes perbicaraan yang sedang beliau hadapi di mahkamah sekarang ini. Anwar dilihat gagal mengulas dengan baik berkenaan isu dan kemelut yang melanda dalam PKR sekarang ini, terutamanya berkaitan tindakan Datuk Zaid Ibrahim menarik diri dan keluar dari parti itu. Ini menyebabkan ramai hadirin yang hadir kecewa kerana apa yang diharapkan tidak kesampaian. Mereka mahu tahu apakah tindakan dan perancangan Anwar dalam menyakinkan rakyat terutamanya ahli PAS, DAP dan pengundi atas pagar terhadap PKR. Namun tindakan Anwar yang masih terus "menyajikan lagu lama" dalam ceramah beliau malam tadi sedikit mengecewakan mereka sebenarnya. "Ulang tayang cerita dan isu yang sama", tanpa memberikan harapan baru buat rakyat. Malah, ramai yang melihat kehadiran beliau ke Pahang itu tidak lebih untuk mempertahankan segala apa yang berlaku dalam PKR sekarang ini, tanpa mahu membongkarkan kepincangan dan penyelewengan yang sepatutnya perlu diperbetulkan.


Antara pimpinan Pakatan Rakyat yang hadir malam semalam

[Akibat kecewa dengan info yang tidak sampai dan mememuaskan hati mereka, ramai hadirin yang menyatakan mereka hilang kepercayaan kepada PKR sekarang ini. Malah, terdapat maklumat panas yang mengatakan tiga cabang PKR di Pahang juga turut akan dibubarkan jika kemelut yang melanda tidak dapat diselesaikan sepenuhnya. Pertembungan yang berlaku di Pahang bukan sahaja antara kumpulan Azmin dan Zaid sebenarnya, tetapi ia lebih menjurus kepada perselisihan faham antara Dato' Fauzi Abdul Rahman (Pengerusi PKR Negeri) dan Azan Ismail (Ahli Parlimen Indera Mahkota). Kemelut dalaman antara mereka masih gagal diselesaikan biarpun Anwar hadir sebagai penyelamat semalam. Malah, kami juga mendapat maklumat mesyuarat Majlis Pimpinan Negeri (MPN) Pahang yang diadakan petang semalam juga kecoh dengan isu Azan. Ini membuktikan "kiambang masih belum bertaut" di Pahang. Justeru itu, bagaimana harus PKR negeri bercita-cita untuk menakluki negeri ini daripada UMNO BN agaknya. Maknanya Anwar ternyata gagal untuk bertindak dan memulihkan PKR Pahang biarpun beliau telah mempunyai peluang yang terbaik semalam. Kenapa Anwar tidak melakukannya?].

0 Komen Artikel Ini: