SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Perubahan Pucuk Pimpinan UMNO, Nasib Adnan Yaakob Kini Masih Jadi Tanda Tanya Di Pahang !!

Keputusan Majlis Tertinggi (MT) UMNO untuk menangguhkan pemilihan parti itu di semua peringkat selama 18 bulan mulai Oktober 2011 sehingga April 2013 ini jelas sekali mengejutkan ramai pihak sebenarnya. Asasnya cukup muda, apabila PM Najib Razak mengatakan penangguhan itu bertujuan untuk menggelakkan pergelutan politik yang boleh menimbulkan perbalahan dalam parti seperti apa yang berlaku kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) sekarang ini. Apa yang lebih mengejutkan ialah penyusunan semula kepemimpinan parti itu di peringkat negeri akan diumumkan sebelum hujung tahun ini. Malah Najib berkata beliau memerlukan sedikit masa bagi menentukan tugasan dan jangkaan kepada mereka yang bakal dilantik nanti. Katanya, penyusunan semula kepemimpinan di peringkat negeri itu nanti akan menyaksikan terdapat pemimpin yang dilantik kembali selain muka baru. Sebelum ini, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata perubahan kepimpinan parti itu mungkin akan membabitkan kepimpinan UMNO di peringkat negeri, antaranya Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang, Kedah, Terengganu serta Selangor. Soalnya, kini di Pahang juga bahangnya sudah mula terasa. Ramai pemimpin UMNO kini mula berdebar-debar menantikan rombakan yang bakal berlaku tidak lama lagi. Masing-masing takut diri mereka terpelanting terutamanya bagi mereka yang dipercayai team "Pak Lah Khairy". Di Pahang juga kini timbul desas-desus bahawa kerusi Menteri Besar juga akan bertukar. Biarpun sudah beberapa kali perkara ini diwar-warkan, namun ia tetap tidak menjadi kenyataan. Tambahan pula apabila melihat hubungan erat antara MB Adnan Yaakob dengan pihak istana. Namun, ura-ura itu semakin ketara bila beluau diangerahkan pingat khas "Dato' Seri DiRaja" oleh Sultan Pahang baru-baru ini. Menurut sumber, itulah penghargaan tertinggi buat seorang pemimpin negeri. Ia bermakna, riwayat politik Adnan Yaakob di Pahang bakal berakhir tidak lama lagi.

Selepas lebih 10 tahun mentadbir negeri Pahang, Bajet Defisit masih terus disediakan untuk rakyat negeri ini. Semuanya ini membuktikan bahawa KPI Adnan berada diparas paling merudum sebenarnya. Itulah yang menyebabkan Perdana Menteri Najib Razak terpaksa menukarkan Adnan dengan muka baru agaknya. Nama-nama panas yang dijangka mengisikan kekosongan yang bakal ditinggalkan Adnan sekarang ini bukanlah dikalangan Exco atau Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) sedia ada sekarang. Inilah yang memusykilkan semua pihak sekarang ini. Bukan Sharkar, bukan Shafik Fauzan, bukan Wan Adnan, bukan Dato Tan dan bukan semuanya. Khabarnya, ada calon lain yang kini sedang hangat diperkatakan. Antaranya termasuklah Ahli Parlimen Rompin (Dato' JJ), Suhaimi Ibrahim (mantan ADUN Benta) dan lain-lainnya. Jika ini berlaku, pastinya UMNO Pahang bakal menerima tamparan yang cukup besar. Kini, masing-maisng sedang mencongak ke mana arah mereka. Adnan dipercayai tidak sehaluan dengan PM Najib Razak. Lantaran itulah kemungkinan besar beliau ditukarkan kini bakal menjadi kenyataan. Apapun, siapa sahaja yang bakal menjadi MB Pahang, selagi ia dari parti UMNO BN maka masalah pasti akan tetap sama. Oleh itu, rakyat perlulah membuat perubahan besar dalam Pilihanraya Umum ke-13 akan datang, jika mahu hidup selesa dan masa depan mereka lebih terjamin kelak.

0 Komen Artikel Ini: