SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Pilihan Raya DUN Sarawak, Biar Pun Kalah Tetapi Pembangkang Menang Di Hati Rakyat Sebenarnya


Keputusan Pilihanraya Negeri Sarawak ke-10 sudah pun diketahui. Ternyata parti pembangkang dilihat telah berjaya mematikan keegoaan BN sejak sekian lama. Biar pun tewas dan gagal menghalang BN mengekalkan majoriti 2/3 di Dewan Undangan Negeri Sarawak, namun ia adalah kemenangan moral kepada rakyat sebenarnya. Ini kerana pakatan pembangkang telah menang 15 kerusi DUN kali ini, iaitu meningkat sekali ganda daripada pilihanraya lalu. Bahkan, parti DAP sahaja berjaya menang 12 kerusi termasuk menawan lima kerusi di kawasan parlimen Kuching sendiri. Maknanya, kini Kuching, ibu negeri Sarawak telah jatuh ke tangan pembangkang secara keseluruhannya. Biar pun ia tidak diakui oleh pemimpin BN, namun hakikatnya mereka harus menerima keputusan ini. Penaklukan bandaraya Kuching ini sebenarnya adalah pemangkin kepada perjuangan pembangkang di seluruh negeri Sarawak. Ternyata rakyat Sarawak mahukan perubahan, namun ia masih tidak kesampaian. CMK melihat, kekuatan BN mula goyah di Sarawak sekarang ini. Malah, pembangkang juga telah berjaya menang dengan jumlah undi yang cukup luar biasa malah hampir mencecah 10,000 majoriti. Ia cukup hebat dan luar biasa. Paling menarik apabila Timbalan Ketua Menteri Sarawak dan Presiden Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) iaitu komponen BN sendiri, Tan Sri Dr George Chan Hong Nam tewas kepada calon DAP, Ling Sie Kiong di Dewan Undangan Negeri (DUN) Piasau di sini dengan majoriti 1,590 undi. Ia satu kejutan besar dan wajar diberi perhatian oleh pemimpin BN Sarawak. Kekalahan ini menyebabkan Goerge Chan diura-urakan mahu bersara terus daripada politik. Tamparan hebat buat BN, di saat rakyat sebenarnya mula menolak Si Taib Mahmud daripada terus kekal berkuasa.

Di pihak Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula, walau pun mereka hanya menang tiga kerusi daripada lebih 40 kerusi yang ditandingi namun ia satu pencapaian yang agak memberangsangkan sebenarnya. Malah ada kerusi kontroversi yang mana BN hanya menang dibawah 100 kepada calon PKR, kiraan semula tidak dibenarkan pula oleh SPR. Mungkin takut keputusan sebaliknya pula berlaku. CMK melihat, PKR biarpun hanya menang tiga kerusi tetapi sekurang-kurangnya mereka berjaya menghantar Pengerusi PKR Negeri Sarawak, Baru Bian (foto) masuk ke Dewan Undangan Negeri. Itu yang penting buat masa ini sebenarnya. Mungkin masanya belum tiba untuk mengambil alih Kerajaan Negeri, tetapi ia sudah cukup untuk menggerunkan Taib Mahmud dan kuncu-kuncunya. Sementara itu, Parti Islam SeMalaysia (PAS) pula dilihat mula mengembangkan sayapnya ke Bumi Kenyalang. Biar pun mereka tewas ke semua kerusi yang ditandingi, namun ia tidak bermakna rakyat Sarawak menolak parti tersebut. Tambahan pula, petugas-petugas PAS banyak menyumbangkan jasa untuk memastikan DAP menang besar di kerusi mereka. PAS dijangka menang di DUN Beting Maro, namun ia tidak menjadi. Mungkin ada hikmahnya dan PAS perlu lebih agreasif lagi untuk mengembangkan pengaruh di negeri itu. Secara keseluruhannya, pembangkang berjaya mendapat undi mencecah hampir 200,000 berbanding dengan BN 300,000 lebih. Ia satu yang baik dan harus dipertingkatkan lagi. Syabas buat rakyat Sarawak. Teruskan usaha untuk memastikan negeri itu kembali ke tangan rakyat suatu hari nanti. Salam!

0 Komen Artikel Ini: