SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

CMK Hadir Ke Program Bantahan Lynas Di Taman Gelora Dan Pusat Tarbiyah PAS Kg.Peramu PUTIP

CMK sempat hadir ke program Himpunan Hari Mesra Alam Bersama Keluarga bersempena dengan Hari Bapa di Taman Gelora Kuantan pada 19 Jun 2011 yang lalu. Banyak acara-acara menarik diadakan termasuk pertandingan mewarna, perarakan anti Lynas dan sebagainya. Ternyata apa yang jelas dapat dilihat, bantahan Lynas bukanlah melibatkan kaum Cina semata-mata seperti yang diwar-warkan oleh puak-puak UMNO selama ini. Jelas dapat dilihat rakyat berbilang kaum hadir untuk memeriahkan acara tersebut. Lebih 2,000 yang bersama sejak dari awal pagi hingga berakhir program berkenaan. Masing-masing memakai baju hitam Stop Lynas. Ada juga rakyat asing yang turut memberikan sokongan. Kumpulan berbasikal dan anak muda yang memainkan muzik uplugged juga turut menyerikan program. Laungan "Stop Lynas" bergema bila kumpulan yang berarak mengelilihan kawasan jogging Taman Gelora tiba. Mereka kemudian diberikan taklimat oleh Pengerusi Save Malaysia, Mr.Tan Bun Teat. Selepas ini mereka membentuk tulisan manusia "Stop Lynas" untuk dabadikan. Nyanyian lagu kebangsaan Negaraku turut bergema bagi membuktikan rakyat sebenarnya cintakan negara dan tidak mahu bahan radiokatif mencemari alam ini. Program berakhir sekitar jam 12.00 tengahari dengan penyampaian hadiah kepada pemenang pertandingan mewarna kanak-kanak. Semasa acara berlangsung, turut diadakan ialah jualan berbagai cenderahati kempen stop lynas termasuk T-Shirt dan sebagainya, Makanan dan minum disediakan oleh pihak penganjur. CMK sempat menurunkan tandatangan pada kain rentang dan poskad bantahan Lynas yang mahu dihantar kepada Perdana Menteri. Apapun, syabas diucapkan kepada penganjur yang berjaya anjurkan program tersebut dengan meriah sekali.


Terbukti, rakyat berbilang kaum hadir beri sokongan isu berkaitan Lynas

Hj.Ismail (Moderator), Tan Bun Teat (Save Malaysia) dan Ahmad Bongsu
Selepas berada beberapa jam di Taman Gelora, CMK terus bergegas ke Pusat Tarbiyah Islam Kg.Peramu (PUTIP) untuk mendengar ceramah dalam Majlis Penerangan Bahaya Lynas anjuran Lajnah HEP, Alam Sekitar dan NGO PAS Kawasan Parlimen Kuantan. Sempat menjamu selera bersama para hadirin yang hadir dan mendengar penerangan oleh Jurutera Nuklear, Encik Ahmad Bongsu Hamid Tuah. Taklimat yang disampaikan cukup bernas sekali dalam menjawab kekeliruan yang timbul dalam isu Lynas ini sebenarnya. Beliau membentangkan kertas kerjanya yang bertajuk "Bahaya Bahan Radioaktif Dari Kilang Lynas Di Gebeng". Sebelum itu difahamkan pada sebelah paginya taklimat telah diberikan oleh Peguam Save Malaysia iaitu Najib Husin. Beliau membentangkan kertas kerja bertajuk "Isu-Isu Sosio-Legal Berkaitan Pembinaan Kilang Lynas Di Gebeng". Program telah dirasmikan oleh Yang DiPertua PAS Kawasan Kuantan, Ustaz Rosli Abdul Jabar. Sebelum berakhir, CMK juga sempat bertanyakan soalan dan berikan pandangan berkaitan isu Lynas.

0 Komen Artikel Ini: