SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

CMK Jadi Ahli Panel Diskusi Blogger Anjuran PAS Pahang Bersama Hishamuddin Rais Di Temerloh !

Pada 23 Oktober 2011 baru-baru ini, CMK sempat hadir ke program HiTea Perdana dan Diskusi Blogger yang bertajuk ""Blogger, Peranan & Cabaran Merialisasikan Pakatan Rakyat Melangkah Ke Putrajaya" di Restoran Ibnu Hussin (Ibu Jah) perkarangan Pejabat PAS Pahang di Temerloh. Kehadiran CMK utk memantau program tersebut, namun akhirnya dijemput sebagai Ahli Panel oleh Ustaz Suhaimi Md Saad (Ketua Peneranga PAS Pahang). Tetamu dan Ahli Panel jemputan ketika itu ialah Blogger Hishamuddin Rais (tukartiub). Pada awalnya, CMK sempat minum teh dengan beliau di Old Town White Coffee bersama Nizam Hamid (PKR) di hadapan restoran terbabait. Banyak perkara yang kami bincangkan tentang hala tju dan perjuangan rakyat menuntut keadilan di negara ini. Memulakan ucapann pada diskusi itu ialah Ustaz Suhaimi sendiri. Peserta sekitar 100 orang hadir dengan membeli kupon bernilai RM10. CMK memberi kenyataan sekitar 15 minit berkaitan dengan pengalaman sendiri, dugaan sepanjang perjuangan dan strategi untuk memantapkan media baru. Antara tips yang CMK berikan ialah supaya semua Facebooker yang merupakan pejuang parti agar tidak terikut-ikut budaya lama. Berbual dan bersembang kosong dengan facbook masing-masing. Mereka perlulah memasukkan beberapa isu penting untuk disebarkan kepada rakan-rakan yang lain. Mereka juga boleh sharing artikel atau isu yang dimainkan di wall orang lain. Masa terlalu lama diambil hanya untuk berborak kosong merugikan perjuangan.


Sembang petang bersama Hishamuddin Rais dan Nizam PKR di Old Town

CMK sempat memberikan beberapa tips penting untuk dilaksanakan semua


Program "Diskusi Blogger" telah berjaya dijalankan secara santai dan teratur
Ikuti lain-lain lagi gambar foto program tersebut di facebook CMK

Tentang "blog" pula, CMK menasihatkan semua supaya membuat salinan terhadap blog dan artikel penting untuk disebarkan kepada rakyat. Saranan pemimpin PAS agar media baru termasuk blog "masuk kampung" tidak akan tercapai jika usaha ini tidak dilakukan. Tambahan pula di kawasan kampung dan pedalaman tiada kemudahan internet. Justeru mereka perlu cetak seberapa banyak maklumat itu dan sebarakan di surau dan masjid kerana disitu lokasi orang ramai berkumpul sebenarnya. Tidak perlu disebarkan dijalanan, melainkan ada acara keramaian tertentu. Dengan cara ini, mereka yang berada jauh dipedalaman dan mengetahui berita panas dan sensasi lebih awal sebelum ia disiarkan dalam akhbar alternatif seperti Suara Keadilan atau Harakah. Langkah ini perlu dilakukan secara sistematik agar maklumat sampai kepada mereka. Jika tidak hasrat itu tidak akan tercapai sebenarnya. Program berakhir sekitar jam 6.45 petang dengan sessi dialog daripada peserta yang hadir. Sebelum beredar CMK sempat bergambar dengan Hishamuddin Rais. Beliau terkejut dan tidak pernah bertemu CMK, sedangkan kami ada berdebat antara satu sama lain di dalam blog masing-masing sebelum ini. Apapun, terima kasih kepada PAS kerana sudi memberi peluang kepada CMK untuk bertukar-tukar fikiran dan pengalaman dengan para peserta pada petang itu. Salam !.

0 Komen Artikel Ini: