Monday, December 26, 2011

Protes Saman Parking, MPK Perlu Fahami Apakah Isu Yang Di Pertikaikan Oleh Rakyat Sebenarnya !


KUANTAN, 26 Dis - Tinggal empat hari sahaja lagi himpunan Protes Rakyat Bantah Saman Parking MPK, nampaknya sokongan yang dibuat oleh sebahagian warga Kuantan menerusi kaji selidik yang dibuat di blog ini semakin meningkat. Berdasarkan statitik terbaru daripada 173 yang mengundi (10.00 pagi) ternyata 81% (140) menyokong dan mahu hadir pada himpunan itu nanti. Hanya 6% (11) membantah dan 13% (22) lagi tidak ada apa-apa masalah dengan program itu nanti. Dengan statistik online yang dibuat ini, secara jelas majoriti rakyat sebenarnya membantah sistem yang diperkenalkan oleh Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) beberapa tahun yang lalu itu. Difahamkan, Pengerusi Penganjur, Mohd Shukri Mohd Ramli (foto) atau lebih dikenali sebagai CMK (Blogger Cucumatkilau) protes itu telah dipanggil oleh pihak polis Jumaat lalu, namun beliau gagal menghadirkan diri ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan kerana masih lagi berada di luar kawasan pada masa ini. Apapu, menerusi facebooknya, beliau secara jelas mengajak rakyat Kuantan terus bangkit mempertahankan hak mereka. Katanya, rakyat tidak harus sewenang-wenangnya membenarkan diri mereka dijadikan "alat" untuk melempiaskan "hawa nafsu" pihak-pihak tertentu. "Bukan kita mahu protes soal saman parking, tapi isunya ialah sistem dan sikap pegawai MPK (Penguatkuasa) yang keterlaluan dan berlagak sombong dengan orang awam. Malah ada yang bertindak keterlaluan tanpa budi bicara dan timbang rasa. Inilah yang menyebabkan rakyat bangkit membantah dan tidak mahu situasi begini berterusan. Tambahan pula pada tahun 2012 ini nanti, Sukan Malaysia (SUKMA) dijadualkan berlangsung di Kuantan. Jika senario ini tidak diubah maka lebih ramai mangsa akan teraniaya nanti", kata Shukri. "Saya mengajak semua rakyat (warga Kuantan) atau sekitarnya yang teraniya dek tindakan ini agatr dapat hadir beramai-ramai pada hari itu nanti. Kita mahu nyatakan bantahan secara aman dan saya sendiri akan menghantar memorandum kepada Yang Di Pertua Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) pada hari itu nanti bagi mewakili NGO Suara Keadilan Rakyat (People's Justice Voice. Mereka tidak perlu takut dan risau, jika tidak mahu terus teraniaya. Sila bawa bersama semua resit saman parking yang pernah diterima selama ini untuk kita kumpulkan dan serahkan semula kepada MPK. Ingat, pilihanraya semakin hampir ... jika ini keadaannya maka jangan salahkan rakyat jika mereka tolak kerajaan pada PRU-13 itu nanti", tambahnya.


Orang ramai bukan tidak mahu disaman bila melakukan kesalahan, tapi
biarlah ia bertempat dan dalam keadaan yang sepatutnya dibolehkan
Sebenarnya, masih ramai rakyat dan pihak MPK sendiri yang tidak faham kenapa protes ini diadakan. Apa yang dipersoalkan oleh rakyat bukanlah mereka tidak mahu bayar saman dan tidak mahu ikut undang-undang yang telah ditetapkan. Tetapi mereka mahukan satu situasi yang adil dan selesa. "Kita mahu sistem itu ditukar. Sistem kupon (gores) sekarang ini menguntungkan MPK. Sebab, kita terpaksa gores satu jam walau pun atas urusan 10-15 minit. Jika kita ada urusan lain mungkin tiada masalah, tapi jika kita memang tiada urusan.. bukankah MPK sudah dapat duit kita dulu. Malah, jika kita gores sekali pun untuk masa sejam terkadang kita terlewat atau sibuk dengan urusan dan terlupa untuk menambah kupon baru. Akhirnya resit saman akan tertera di cermin kereta kita. Bayangkan, jika keadaan sesak ketika itu dan parkir yang disediakan pula tidak mencukupi. Akhirnya kita akan berhadapan dengan situasi tersebut. Jika dulu, sistem resit kuning digunakan jika kita letak kereta berapa jam sekali pun kita akan berada dalam situasi win-win situation di mana MPK akan letakkan jumlah resit berdasarkan jumlah jam kita berada di situ. Ini lebih adil daripada sistem sekarang. Inilah yang kita mahu ubah, kerana ramai yang tidak tahan apabila hari-hari di saman. Malah ada yang sampai disaman dua tiga kali oleh MPK pada hari yang sama. Inilah yang mengecewakan kita", kata beliau.


Lihat, sebahagian aksi pesta saman parking yang dilakukan MPK pada hari
peristiwa yang telah diadakan di Padang MPK 2 Kuantan satu ketika dulu


Inilah kupon parking yang mengayakan MPK (kiri), serta bukti saman yang
dikeluarkan pada hari minggu (cuti-cuti pun MPK buat operasi saman)
[Antara perkara lain yang dipersoalkan ialah sikap tidak bertimbangrasa Pegawai Penguatkuasa MPK sendiri, tindakan memberi lesen kepada Attendan Parking menyaman, memberi komisyen kepada kepada pegawai yang menyaman, menyaman diluar waktu puncak dan pada hari cuti (Ahad), menyaman kenderaan yang diletakkan di kawasan perumahan, menyaman pada awal pagi antara jam 2.00 hingga 4.00 pagi, membuat operasi saman pada hari peristiwa (Jom Heboh TV3, Expo & Karnival, Malam Raya, Hari Kemerdekaan) dan sebagainya, menyaman berkali-kali pada hari yang sama, penyediaan parkir yang tidak mencukupi dan banyak lagi. Inilah isu yang sebenarnya dipertikaikan oleh rakyat. Bukan isu mereka tidak mahu bayar saman. Jika MPK boleh batalkan tindakan "kunci tayar" hanya selepas mendapat aduan daripada orang awam (politik) yang turut bermasalah dengan tindakan tersebut, maka MPK sepatutnya memikirkan juga rakyat biasa yang lain. Kita tidak kisah MPK buat operasi pada waktu pejabat (puncak) antaran jam 8.00 pagi hingga 6.00 petang seperti dalam peruntukan mereka. Tetapi bila selepas waktu puncak, antara pukul 6.00 hingga 9.00 malam itulah waktu "timbang rasa" dimana mereka perlu tengok situasi kenderaan. Apakah ia menghalang lalu lintas atau sebagainya. Begitu juga selepas jam 9.00 malam hingga ke pagi, sepatutnya waktu itu ada "budi bicara" digunakan. Takkanlah rakyat yang mahu menunggu anak balik, di Terminal Bas (Makmur) yang berhenti sekitar 15 minit pun mahu di saman?. Sepatutnya berbudi bicaralah di tempat yang sepatutnya. Jangan gunakan kuasa untuk menekan rakyat. Malah, MPK difahamkan menjadikan sumber pendapatan daripada saman-saman terbabit sebagai satu strategi mengisi dana kewangan mereka setiap tahun. Inilah yang menyebabkan setiap pegawai mereka terpaksa bekerja siang malam untuk mencapai target peribadi harian dan bulanan serta tahuan MPK itu sendiri. Akibatnya mereka rela bekerja walau pun pada hari cuti am dan cuti umum bagi mengejar target terbabit. Jika isu ini tidak diselesaikan, kita khuatir MPK akan bermaharajela pada Sukan Malaysia (SUKMA) yang dijadualkan pada bulan Julau 2012 nanti. Jika itu keadaannya, maka rakyat berhak bangkit dan protes isu ini sekarang]. PDO

Read more »

Tuesday, December 13, 2011

'MB Yang Keluar Kenyataan', Dua ADUN PAS Nafi Tetapi CMK Di Tuduh Fitnah Oleh Blogger UMNO !



CMK sungguh terkejut, bila dimaklumkan oleh sahabat bahawa dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS Pahang yang dikatakan turut mengaut keuntungan daripada projek Lynas menuduh seorang blogger pembangkang "fitnah" mereka dalam isu tersebut. Walau pun, blogger semuthitam tidak menamakan blogger pembangkang terbabit namun daripada paparan "wall facebook" pada blog beliau jelas sekali ia diambil daripada facebook CMK. Antara kenyataan yang dikeluarkan berbunyi :
"Kesempatan pada sidang DUN kali ini tidak disia - siakan apabila timbul dakwaan bahawa ADUN PAS Pahang ni tidak menjalankan kerja mereka dengan betul. Ketika isu itu hangat diperkatakan didalam laman blog Pro Pembangkang di Pahang, kedua - dua ADUN tersebut telah menafikan penglibatan mereka. Didalam dakwaan itu turut menyebut bahawa mereka juga mendapat habuan daripada projek pembinaan memproses nadir bumi milik Syarikat Lynas. ADUN PAS Kuala Semantan, YB Syed Hamid menyifatkan bahawa dakwaan tersebut lansung tidak berasas dan jelas pihak yang bertanggungjawab sengaja menimbulkan isu tersebut. Manakala ADUN PAS Berserah, Tuan Syed lonik pula menyatakan bahawa dakwaan tersebut hanya fitnah yang sengaja dibuat untuk memburukkan mereka sahaja. Malah, dalam masa yang sama, mereka juga yakin bahawa kilang tersebut tidak merbahaya apabila sesi penerangan telah diberikan Syarikat Lynas sebelum ini. Tambahan pula, kata mereka, ianya telah disahkan oleh pakar yang juga merupakan salah seorang Ahli Parlimen dari parti tersebut. Persoalannya, siapakah orang yang menimbulkan spekulasi ini? Dengar kata, individu tersebut juga ada hati nak bertanding dibawah tiket PAS dalam PRU akan datang? Ingat orang PAS nak bagi ke dia bertanding kalau dah macam ni dakwaan yang dia buat terhadap dua orang tokoh PAS didalam Negeri Pahang ni?. Sekarang sudah terbukti bahawa blogger puak - puak Pakatan Pembangkang ni lagi suka menyebarkan fitnah dan ianya diakui sendiri oleh pemimpin mereka. Jadi, korang fikir la sendiri!! DISINI
Persoalannya sekarang, dalam isu ini apakah benar CMK buat fitnah. Sedangkan CMK merujuk kepada kenyataan Menteri Besar selepas pembentangan Bajet 2012 pada Sidang DUN Pahang awal minggu lalu. Dalam kenyataannya yang disiarkan oleh media arus perdana berbunyi:-
“Saya ada minta Lynas keluarkan senarai kontraktor terbabit dan jangan terkejut (jika) dalam senarai kontraktor itu ada rakan kongsi kepada orang yang paling menentang Lynas. “Ini termasuk juga rakan kongsi kepada wakil kita dari (Kuala) Semantan dan Beserah,” katanya.


Bukti, keratan akhbar Berita Harian yang siarkan kenyataan MB itu

Makanya, apa masalah yang blogger semuthitam tiba-tiba menghentam CMK dengan mengatakan CMK membuat fitnah. Sedangkan dalam isu ini CMK hanya mendedahkan nama-nama "orang PAS" yang mendapat projek tersebut dan bukannya dua ADUN terbabit. Tindakan blogger upahan UMNO itu menuduh CMK membuat fitnah sebenarnya terpalit semula kepada muka MB Pahang, Dato' Sri Adnan Yaakob. Ini kerana beliau yang mengeluarkan kenyataan tentang penglibatan dua ADUN berkenaan. Sepatutnya dua ADUN terbabit iaitu YB Syed Mohamad Syed Lonik (Beserah) dan YB Syed Hamid Syed Mohamad (Kuala Semantan) membuat kenyataan itu terhadap MB Pahang dan bukannya CMK. Inilah satu kesempatan yang diputar belitkan oleh pihak berkenaan untuk mengaitkan CMK dengan tuduhan itu. Bagi CMK "jika tiada angin masakan pokok bergoyang" dan bagaimana MB Pahang begitu berani mengeluarkan kenyataan demikian jika tiada bukti-bukti kukuh. Justeru, itu CMK mencabar dua ADUN berkenaan mengambil tindakan terhadap MB Pahang atas tuduhan tersebut jika benar ia tidak berasas sama sekali. Namun, jika sebaliknya maka sahlah mereka telah khianat kepada rakyat dan pejuang Lynas yang bertungkus lumus untuk membantah projek itu selama ini.

Read more »

Wednesday, December 7, 2011

Keputusan Zaid Ibrahim Untuk Sokong Pakatan Rakyat Pada PRU-13 Ini Nanti Amat Mengejutkan

Agak mengejutkan rasanya bila Ketua Parti KITA, Datuk Zaid Ibrahim tiba-tiba cuba berkompromi untuk tidak letakkan calon di mana-mana kawasan yang pembangkang berpotensi menang pada Pilihanraya Umum ke-13 ini nanti. Sebelum ini CMK pernah menghadiri program KITA di Pahang. Malah, CMK sempat beramah mesra dengan Zaid sendiri untuk mendapatkan info lanjut tentang parti KITA. Bagi CMK, walau pun apa juga tuduhan dibuat terhadap Zaid namun kita harus hormat kepada keputusan beliau. Dalam sejarah Malaysia, tidak ada mana-mana pemimpin UMNO yang sedang berkuasa tiba-tiba meninggalkan parti itu. Anwar kembali kepada rakyat selepas diterajang oleh Mahathir. Andai semua itu tidak berlaku, sudah pasti Anwar masih bersama UMNO dan kini selesa menjadi Perdana Menteri Malaysia. Begitu juga lain-lain pemimpin seperti Dato' Fauzi, Chua Jui Meng serta lain-lain lagi. Mereka semua kembali kepada rakyat selepas gagal mengejar apa yang dicita-citakan, atau pun tidak dicalonkan. Malah, ada juga yang berbuat demikian selepas tewas dalam perebutan jawatan dalam parti masing-masing. Maknanya mereka kembali kepada rakyat selepas dipinggirkan dari parti. Berbeza dengan Zaid, walau apa jua tuduhan tetapi dia antara pemimpin UMNO yang berani meletakkan jawatan Menteri ketika masih berkuasa. Tindakannya menyertai PKR juga dilihat sebagai langkah bijak ketika itu. Namun, Zaid terpaksa undur diri gara-gara beberapa tindakan yang jelas bertentangan dengan prinsip keadilan dalam paeri itu sendiri. Mana mungkin ada pemimpin yang boleh bertahan dalam parti yang mengamalkan pemilihan terpilih. Keputusan yang meragukan dan penuh dengan kontroversi yang akhirnya membuatkan orang seperti Zaid terpaksa undur diri kerana maruah dan harga diri. Bagi mereka yang tidak tahu apa yang terjadi di belakang tabir, mungkin melihat Zaid khianat. Tetapi, hakikat sebenarnya sesuatu yang lebih tenat berlaku dalam parti itu. Selepas menubuhkan KITA, berbagai tuduhan liar dibuat oleh orang-orang PKR terhadapnya. Seolah-olah pemilihan PKR itu "perfect" sangat, sedangkan hanya "jauhari mengenal manikam". Keputusan siasatan terhadap kepincangan pemilihan 2010 seolah-olah terkubur begitu sahaja. Akhirnya yang melakukan kesalahan dianggap dipihak yang benar dan yang menegur kepincangan dianggap dipihak yang salah. Inilah yang berlaku, tapi ramai yang buat-buat tak tahu. Apapun, tindakan Zaid keluar PKR atas dasar prinsip perjuangannya harus dihormati. Tidak elok dibuat tuduhan yang bukan-bukan. Jika beliau ikhlas mahu menyokong Pakatan Rakyat, apa masalahnya?. Berfikirlah secara lebih positif demi masa depan perjuangan rakyat secara keseluruhannya.

Read more »