SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Pemilihan PKR: Tunjukkan Keadilan Dalam Parti Dulu Sebelum Mahu Yakinkan Rakyat Perjuangan Yang Di Bawa Benar Ikhlas !


Ramai yg pasti terkejut bila Anwar mahu lawan Wan Azizah utk jawatan Presiden PKR pd pemilihan parti itu kali ini. Apakah motif LAKI BINI berlawan?. Srategi apakah yg nak di buat lagi selepas KAJANG MOVE?. Bg yg tak tau mmg pelik, tp bg sy yg dah lama bersama dgn perjuangan Anwar... Ia tak pelik sbb strategi Anwar hanyalah utk halang AZMIN MOVE lawan Azizah jika dia tak bertanding.

Anwar tahu risiko jika dia menang sbb kes liwat yg akan dibawa ke Mahkamah Persekutuan. Namun dia tahu, Azmin tidak akan masuk jika dia lawan Azizah, dlm masa yg sama Anwar akan kemprn supaya Azizah dimenangkan atau dia tarik diri disaat akhir atas alasan sama seperti Karpal Singh.

Kini yg jd mangsa ialah Azmin, sbb terpaksa bertembung tiga penjuru dgn Tan Sri Khalid dan Tian Chua bg jawatan Timbalan Presiden. Prestasi Tan Sri Khalid memuncak selepas PKR menang di PRK Kajang. Tambahan pula dia adalah Menteri Besar Selangor dan org Wan Azizah. Makanya, pasti Wan Azizah lebih suka bekerja dgn Tan Sri Khalid drp Azmin atau Tian Chua.

Azmin pula mendesak Anwar gugurkan Tan Sri Khalid dr jawatan Menteri Besar Selangor. Sebab tu Azmin berusaha mengatakan Wan Azizah layak jd MB walau pun tahu PAS dan DAP pasti tak setuju sbb Kajang Move bukan utk tukar MB. Azmin dan Anwar memainkan sentimen Wan Azizah ada peluang jd MB utk menekan Tan Sri Khalid. Pilihan Azmin, jika dia lawan Tan Sri Khalid tanpa jawatan MB, maka peluang beliau lebih cerah. Jika skrg, pasti kedudukan Tan Sri Khalid lebih kuat sebenarnya. Sebab itu Azmin mahu Anwar bincang dgn PAS dan DAP utk buat transformasi tukar MB di Selangor.

Dalam kedudukan genting seperti ini, apa saja boleh berlaku yang penting semua calon kena berhati2. Jika tidak Azmin akan gunakan strategi yg sama pada pemilihan 2010, bila mengawal Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) dimana hampir 80% adalah penyokong beliau. Sebab itu kita tidak hairan, dimana ada org Azmin kalah disitu berlaku kekecohan sampai ada kerusi melayang. Alasannya, bila kecoh pemilihan semula akan dijalankan di cabang berkenaan. Inilah yang berlaku.

Ramai masih ingat banyak penyelewengan undi berlaku. Ada kawasan jumlah pengundi tak sama dengan kertas undi. Petugas JPP yang dilantik boleh bawa balik kertas undi dan hanya lapor menerusi SMS dan panggilan telefon ke Ibu Pejabat PKR. Ini menyebabkan undi palsu dan pengundi hantu berleluasa.

Tidak seperti Pilihanraya, SPR sediakan borang untuk ditndatangani oleh calon2 atas undi yang dikira. Akibatnya jumlah undi berubah-ubah menyebabakan Datuk Zaid Ibrahim kecewa dan tinggalkan PKR. Ini adalah strategi Azmin. Sebab itu semua Ketua Cabang yang tidak menyokong beliau telah ditukar jd calon PRU13 disaat akhir. Inilah tragedi malang yang berlaku dalam PKR baru2 ini.

Justeru, semua pihak dalam PKR digesa hentikan politik sebegini. Mana pergi perjuangan rakyat yang kamu laung2kan. Kamu tuduh UMNO guna wang ketika pemilihan, tp sebahagian daripada kamu juga amalkan budaya itu. Kamu tuduh SPR tidak adil jalankan pilihanraya, tp kamu juga tidak adil terhadap ahli parti sendiri.

Semua amalan ini berlaku didepan mata, cuma sebahagian besar pemimpin yg menjadi mangsa masih mahu teruskan perjuangan dan terus menyokong pemimpin sebegini. Sebab itu saya mengambil keputusan berundur dari PKR selepas pemilihan 2010. Sebabnya, saya tidak boleh bersekongkol dengan mana2 pemimpin yang "cakap tak serups bikin".

Makanya, saya harap semua amalan ini tidak berlaku pada pemilihan PKR kali ini. Jika terus berlaku, maka usahlah marah bila rakyat semakin muak dan jelek dengan perangai pemimpin PKR kelak. PKR masih selamat sebab berada dalam Pakatan Rakyat bersama PAS dan DAP. Bayangkan jika mereka sudah tak bersama lagi. Oleh itu buatlah perubahan dan jangan amalkan politik "kawan makan kawan" lagi.

MOHD SHUKRI MOHD RAMLI
Penyelaras NGO Angkara
(Angkatan Pembela Rakyat)
- Bekas Calon PKR PRU12

0 Komen Artikel Ini: