SELAMAT DATANG KE BLOG CUCUMATKILAU OFFICIAL | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Pantau Banjir Di LPT Temerloh, Sempat Terjah Makam Mat Kilau Di Pulau Tawar


Sempena Cuti Tahun Baru 2015, baru-baru ini saya mengambil peluang sekali lagi untuk terjah banjir bersama krew Angkatan Pembela Rakyat (Angkara) di Temerloh dan Jerantut. Kami bergerak dari Kuantan sekitar jam 2.30 petang mealui Lebuhraya Pantai Timur (LPT). Tiba di susur keluar Chenor, keihatan beberapa orang pekerja MTD membuah hadangan dengan kon untuk tidak membenarkan sebarang kenderaan mealui jalan tersebut. Difahamkan air banjir masih naik di KM126, susur keluar ke Temerloh. Kami terpaksa keluar di Plaza Tol Chenor sebelum masuk semula dengan membuat U-Turn di lokasi terbabit. Kami memberanikan diri melalui hadangan kon yang terletak di jalan ke Temerloh-Kuala Lumpur, dengan niat untuk melihat sendiri buat kali ketiga keadaan banjir terkini di susur keluar ke Temerloh itu.


Kami berjaya dan meneruskan perjalanan sepetrti biasa. Singgah seketika di atas jambatan Temerloh uintuk melihat sendiri keadaan air Sungai Pahang di situ. Kemudian kami teruskan perjalanan ke lokasi. 




Air ternyata sudah agak surut, cuma laluan masih lagi ditutup kepada semua kenderaan. Saya sempat merakamkan aksi-aksi meredah air banjir. Kelihatan seuah trak tentera terkandas akibat meredah air. Kami berada di situ dalam setengah jam, sebelum meneruskan perjalanan ke Pulau Tawar, Jerantut sekitar jam 5.40 petang.



Tiba di Pulau Tawar, singgah sekejap di surau dekat simpang masuk kemudian meneruskan perjalnan masuk kampung untuk melihat sendiri situasi selepas banjir. 



Kami sempat melihat dan singgah di Sek Kebangsaan Perian kemudian ke Makam Pahlawan Melayu Pahang, Mat Kilau di Kampung Kedondong. 






Selepas itu, kami teruskan perjalanan ke Sek Men Pulau Tawar, namun gaga teruskan perjalanan akibat jalan licin, berselut dan berlendir. 



Akhirnya terpaksa berpatah balik, sebelum tinggalkan Pulau Tawar kami sempat singgah di Masjed Jamek yang dipercayai telah tenggelam banjir hingga ke bumbung ketika bah melanda baru-baru ini. Solat Maghirb di Masjid Pulau Tawar dekat Bukit Rang sebelum teruskan perjalan pulang ke Kuantan dalam pukul 8.00 malam. 



Sempat singgah di Bandar Pusat Jengka untuk makan malam. Hari ini agak menarik kerana saya dapat meredah air banjir sejauh 100 meter di KM126, LPT Exit Temerloh dan kemudian ziarah makam Mat Kilau yang dipercayai telah tenggelam dek banjir itu. 

0 Komen Artikel Ini: