Saturday, June 25, 2016

Mufti Pahang Tidak Wajar Keluar Kenyataan Politik Keterlaluan


Saya tertarik untuk memberi pandangan peribadi berhubung dengan tindakan Mufti Pahang, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman yang mengeluarkan kenyataan, hukum bagi mana-mana umat Islam yang bekerjasama atau bersekongkol dengan DAP adalah haram serta berdosa besar. Isu ini sedang hangat diperkatakan sekarang. 

Bagi saya, Mufti Pahang tidak wajar mengeluarkan kenyataan keras seperti itu dalam negara yang demokrasi dan berbilang kaum seperti di Malaysia hari ini. Umum mengetahui, bahawa majoriti kaum Cina di Malaysia sekarang ini menyokong DAP dan pembangkang. 

Buktinya, kerusi Parlimen dan DUN dalam ibu negeri Pahang sendiri lumpuh akibat gelombang kebangkitan rakyat yang menolak kerajaan UMNO BN pada Pilihanraya Umum ke-13 lalu.

Maknanya, majoriti pengundi Melayu juga menyokong pembangkang (walau pun DAP tidak bertanding di kawasan Kuantan). Tapi buktinya ada di Parlimen Raub, DUN Mentakab yang dimenangi oleh calon Melayu iaitu Dato Ariff Sabri dan Tengku Zulpuri. Malah, 

DAP juga menang di DUN Triang, DUN Tanah Rata, DUN Ketari, DUN Sabai, DUN Bilut dan DUN Tras. Maknanya ramai pengundi Melayu yang beragama Islam turut menangkan DAP di kerusi-kerusi terbabit sebenarnya.

Tindakan Mufti Pahang mengatakan mereka yang bersekongkol dengan DAP bagi mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din berkata, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Moha­mad sanggup menggadaikan prinsipnya sendiri apabila bersekongkol dengan DAP yang nyata menjadi musuh Islam, adalah tidak wajar sama sekali.

Saya melihat isu ini agak komplek, dan Mufti Pahang sebagai penjawat awam harus berhati-hati keluarkan kenyataan berunsur politik seperti ini. Kenyataan wajib ditentang juga amatlah tidak manis dikeluarkan oleh seorang Mufti kerana selain DAP, parti-parti lain yang ada dalam Barisan Nasional sendiri seperti MCA, MIC, Gerakan dan parti bukan Islam di Sabah dan Sarawak juga menentang penubuhan sebuah negara Islam di Malaysia hari ini. 

Malahan ada ramai juga pemimpin Melayu (Islam) yang menentang perlaksanaan undang-undang Hudud di negara kita sebenarnya. Maka, kenapa Mufti Pahang hanya tujukan kenyataan kepada mereka yang bersekongkol dengan DAP semata-mata. Sepatutnya ia juga ditujukan kepada pihak yang bersekongkol dengan parti-parti lain di dalam BN.

Saya melihat, dalam kontek politik Malaysia hari ini seorang Mufti tidak wajar keluarkan kenyataan yang berbaur politik seperti itu. Apa akan jadi jika umat Islam mengambil kenyataan itu sebagai fatwa dan memerangi rakan-rakan mereka dalam DAP selepas ini. 

Jika Malaysia sebuah negara Islam yang mengamalkan sistem pemerintahan berlandaskan Al-Quran dan Hadis maka, mungkin sesuai kenayataan tersebut. Tapi dalam senario politik kita hari ini, ia amatlah tidak sesuai sama sekali. Saya harap Mufti Pahang lebih berhati-hati keluarkan kenyataan keterlaluan seperti ini, agar umat Islam tidak keliru dan dibelenggu dengan sentimen kebencian yang meluap-luap hingga terjadi sesuatu perkara yang tidak diingini kelak.

Saya menggesa Mufti Pahang menfokuskan kepada memperkasakan agama Islam di negeri Pahang termasuk dalam urusan berkaitan pengagihan wang zakat, naik taraf sekolah-sekolah agama, permantapan institusi Mahkamah Syariah (banyak kes tertunda terlalu lama), percepatkan perlantikan ahli jawatankuasa masjid di seluruh negeri yang sudah tertangguh sejak sekian lama dan selesaikan kemelut yang melanda Masjid Tepian Putra yang masih menjadi kontroversi sehingga ke hari ini. 


Itu yang lebih afdal daripada mufti membicarakan isu-isu politik pada bulan Ramadan Al-Mubarak ini. Banyak lagi isu-isu agama yang perlu diperkatakan di Pahang ini. Biarlah Tun Mahathir bersekongkol dengan DAP kerana mungkin ia ada sebab musababnya, terutamanya dalam isu rasuah, ketirisan dan skandal penyelewengan yang berlaku sekarang ini. 

Apakah hukumnya pula bagi mereka yang bersekongkol dengan perkara tersebut?. Inilah yang sedang mereka (Mahathir dan DAP) perjuangkan sebenarnya, dan mufti tidak boleh melatah keterlaluan atas perkara ini. Biarkan mereka bersuara dan biarkan orang politik menjawabnya. #CMKNEWS

3 Komen Artikel Ini:

  • IBU SUNARTI DI KALIMANTAN says:
    Jul 14, 2016, 11:17:00 AM

    Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




    (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







    Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

  • Anonymous says:
    Sep 2, 2016, 1:22:00 PM

    Pada pendapat saya, mufti pun ada hak bersuara apa yang difikirkan benar. Dia juga seorang individu yang merdeka dan bebas bersuara asalkan tidak di luar batasan undang2. Jangan biarkan para politikus menghancurkan apa yang telah dibina selama ini oleh jenerasi yang lalu, semata2 mahu memenuhi nafsu serakahnya sahaja.

  • PAk JUSTAN DI BATANG says:
    Nov 16, 2016, 5:23:00 PM

    Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL