Saturday, June 13, 2020

Istimewanya Kad UNHCR, Hingga Pelarian Myanmar Bebas Di Negara Ini !


Ramai rakyat Malaysia 'makan hati' dengan situasi ini. Kita yang ada MyKad tak dapat layanan istimewa daripada warga asing dr Myanmar yang duduk di sini iaitu Rohingya.

Mereka hadir sebagai pelarian untuk dapatkn perlindungan kerana negara bergolak akibat kekejaman tentera Myanmar membunuh dan menghapuskan etnik Rohingya ini di sana. Jd kalau tengok youtube dan lain2 channel mmg kita jadi kesian dan simpati dengan nasib mereka.


Masalahnya istimewa sangatkah kad UNHCR ini hingga berbagai keistimewaan dimiliki oleh mereka mengalahkn warga tempatan. Apakah dengan ada kad ini mereka bebas berkeliaran dm negara kita? Bukankah sepatutnya mereka di tempatkan di satu kwsn pusat perlindungan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) sebelum di hantar balik ke negara Myanmar bila keadaan dan keselamatan sudah pulih seperti biasa.

Hari ini, difahamkn situasi di negara Myanmar sudah kembali pulih seperti biasa dan jarang kita dengar berita dunia mengatakan masih lg ada aktiviti penghapusan etnik di sana. Soalnya kenapa mereka masih berada di negara kita ??

Mereka ini pelarian atau sudah jadi satu lagi kaum minoriti yang jadi penduduk negara ini? Sebab, mereka bebas berniaga di sana sini dan juga bebas membawa kendereaan ke sana sini tanpa halangan. Kad UNHCR ini lesen ke apa? 

Tambah parah lagi, telah wujud kampung2  yang didiami oleh komuniti Rohingya dibuka seluruh negara. Mereka ada rumah, tanah, sekolah dan berbagai-bagai lagi. Kampung2 ada kemudahan air dan api letrik sama macam kampung tempatan yang lain. Pendek kata penduduk di kampung ini majoriti adalah dari kalangan puak2 mereka. Orang luar yg masuk, jangan cari pasal walau pun rakyat kita sendiri. 



Mungkin tanah perkuburan juga ada di sinikn. Maknanya mereka akan habiskan akhir hayat di bumi Malaysia yang tercinta ini dan bukan lagi sebagai pelarian yang sepatutnya dihantar balik ke negara mereka selepas situasi aman.

Mereka ada segalanya, seolah-olah mereka yang asalnya pelarian akan tinggal di negara kita buat selamanya. Malah ada yang gunakn kad UNHCR ini untuk berkahwin pula dengan warga tempatan. Rakyat kita nak memohon tanah sekangkang kera, tiga empat kali pergi temuduga pun tak dapat. Bagi yang berniaga kecil-kecilan, pantang silap silap sikit pasti kita dengar berita dikejar dan digempur oleh pihak berkuasa kerana melanggar SOP kononnya. Tapi lihat warga asing Rohingya boleh niaga guna basikal roda tiga dengan selamba tak ada rasa takut apa2 kepada pihak berkuasa sebab mereka ada kad UNHCR. Hebatkan kad ini !!

MALAYSIA TIDAK IKHTIRAF KAD UNHCR INI SERTA MENGANGGAP MEREKA JUGA PATI. 

Tapi kenapa mereka sudah tidak lagi macam pelarian, sebaliknya sebahagian rakyat negara ini? Adakah kerajaan sedar semua ini?. Malah kalau dilihat kpada kad UNHCR itu agak pelik.

EXPIRED DATE JADI TARIKH PEMBAHARUAN
BUKAN TARIKH TAMAT TEMPOH. MAKNANYA MEMANG STAY KAT MALAYSIA SAMPAI MATI NIH. TIGA TAHUN SKALI RENEW KAD UNHCR. SO, APAKAH KITA NAK TENGOK SAJA SEMUA INI BERLAKU DIDEPAN MATA? AYUH BANGKIT!

MALAYSIA TAK IKHTIRAF PELARIAN ROHINGYA https://www.bharian.com.my/node/683606/amp

0 Komen Artikel Ini: