SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Isu Bauksit: Kerajaan Negeri Di Gesa Cakna Kesihatan Rakyat


Saya selaku Penyelaras NGO Angkatan Pembela Rakyat (Angkara) menggesa Kerajaan Negeri Pahang cakna dan peka dengan masalah kesihatan yang menghantui rakyat terutamanya kepada para penduduk  di Rancangan Tanah Pemuda (RTP) Bukit Goh dan Kampung Padang dekat sini. Penyalarasnya, Mohd Shukri Mohd Ramli (foto) mendakwa ramai dikalangan para penduduk kini mula mengalami simpton kulit gatal-gatal disebabkan habuk dan debu-debu tanah bauksit yang berterbangan di kawasan mereka.



Saya difahamkan Selain daripada penduduk di kawasan terbabit, purata hampir 30 ribu lagi penduduk sekitar juga bakal berhadapan dengan kes yang sama, antara mereka ialah dari Taman Kg Padang Sejahtera, Taman Kg Padang Jaya, Taman Perumahan Permai 1, 2 dan 3, Taman Impian ku, Taman Kg Padang 1,2 dan 3,  Taman Kg Padang Indah, Taman Kg Padang Perdana 1 dan 2, Taman Kg Padang Damai, Taman Kg Padang Baru (Taman Nakhoda),  Perkampungan Pak Ngah Aziz (RTP Bukit Goh), Kampung Padang (Kwasan Paya Pinang, Sg. Pinang, Tengah Kampung Dan Timur Kampung).



Justeru, Kerajaan Negeri Pahang pimpinan Dato' Sri DiRaja Adnan Yaakob digesa bertindak segera sebelum keadaan lebih parah. Sebelum ini kerajaan ada mendakwa akan menghentikan operasi perlombongan bauksit sekiranya tidak mengikut peraturan yang ditetapkan. Maka, kini sememangnya para pelombong gagal mengikut peraturan walau pun sudah diberi amaran oleh Menteri Besar Pahang sendiri. Langkah terbaik ialah mengkaji semula atai membatalkan terus perlombongan bauksit terbabit kerana ia jelas lebih banyak menyusahkan rakyat. Kini rakyat terpaksa makan debu sebaliknya orang lain memakan hasilnya.

0 Komen Artikel Ini: