SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Penceroboh Tanah Haram Musang King Menang Round Pertama Bila Mahkamah Tangguhkan Keputusan !

Keputusan yang  ditunggu2 oleh rakyat marhaen dalam isu pencerobohan tanah Musang King hari ini telah ditangguhkan ke tarikh baharu, pada 23 Disember 2020. 

Ini kerana mahkamah telah dimaklumkan ada afidavit baharu dikemukakan oleh penceroboh2 untuk mempertahankan tindakan mereka itu. Notis pengosongan tanah yang berakhir kini dicabar sekali lagi oleh mereka. 

Pada Ogos lalu penceroboh telah memfailkan permohonan itu dengan menamakan enam responden iaitu Pentadbir Tanah Daerah Raub, Pengarah Perhutanan Pahang, pihak berkuasa negeri, Kerajaan Negeri Pahang, Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Pahang (PKPP) dan Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd.

Selain untuk menyemak arahan pengosongan tanah di bawah Kanun Tanah Negara 1965 dan Akta Perhutanan Negara 1984, pemohon juga mahu mendapatkan kebenaran semakan kehakiman terhadap keputusan kerajaan negeri yang didakwa memberikan pajakan dan hak penggunaan tanah kebun seluas kira-kira 2,167 hektar (5,357 ekar) kepada syarikat Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd.

Pemohon juga mahu menyemak keputusan pemberian subpajakan tanah terlibat kepada mereka dan kewajipan mandatori untuk menjual durian itu kepada satu-satu entiti yang dicalonkan oleh Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd. 

Namun agak mengejutkan, kenapa dibenarkan ada afidavit baru? Sedangkan hari ini sepatutnya satu keputusan yang dinantikan rakyat diumumkn iaitu, penceroboh mesti keluar dari tanah2 yg telah mereka ceroboh secara haram itu.

Sungguh mengecawakan NGO yang hadir termasuk daripada PEMBELA, PERKID, ABIM dan VETERAN ATM sendiri. Tentera yang berjuang untuk mempertahankan kedaulatan negara, mohon tanah tidak dilayan. 

Malah ada veteran tentera  yang dihukum penjara dan denda ribuan ringgit gara-gara ceroboh tanah kerajaan. Namun kes ini agak musykil, boleh pulak penceroboh itu lawan dan pertikaikan notis pengosongan tanah yang telah dikeluarkan.

Siapa yang lebih berkuasa agaknya di sini? Kerajaan atau penceroboh. Apa akan jadi jika keputusan memihak kepada penceroboh? Ayuh bangkit seluruh rakyat, kenapa penceroboh dapat hak keistimewaan untuk menafikan hak kerajaan? Kenapa perlu ada afidavit lain? Sedangkan jika berlaku kepada orang Melayu, begitu cepat tindakan dan hukuman dibuat.

Pasti tiada peluang untuk rakyat pertahankan tindakan menceroboh, hatta masuk ke hutan simpan untuk berkelah atau memancing ikan sekali pun.. Ini pencerobohan yang sudah lama berlaku, boleh pula penceroboh lawan dan mempertahankan hak mereka menceroboh.


Sila klik video di https://youtu.be/RS9tqh2nkJo

MOHD SHUKRI B MOHD 

RAMLI @ JAMALUDDIN

[ Wakil Rakyat Marhaen ]

www.cucumatkilau.blogspot.com

0 Komen Artikel Ini: