SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Tubuhkan RCI Segera Untuk Siasat Dan Dakwa Penceroboh, Dalang Yang Terilbat Dengan Isu Tanah Haram Musang King Raub !

Angkatan Pembela Rakyat (ANGKARA) senada dengan NGO Pertubuhan Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), agar Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) ditubuhkan segera untuk menyiasat unsur penyelewengan, rasuah dan korupsi yang berlaku dalam isu pencerobohan tanah secara haram untuk tanaman durian 'Musang King' yang sedang hangat diperkatakan sekarang ini.

Keputusan mahkamah baru-baru ini memberi harapan baharu untuk kita melihat perubahan sistem pentadbiran dan penguatkuasa hutan dan tanah di seluruh negeri Pahang khasnya dan seluruh negara amnya.

Ketika membuat keputusan, Hakim Datuk Zainal Azman Ab Aziz ada membuat beberapa teguran terutamanya dari sudut penguatkuasa yang ditujukan khas kepada Kerajaan Negeri Pahang.

Tindakan penguatkuasaan yang lemah  menyebabkan kes ceroboh tanah di Raub ini berlaku dengan sewenang-wenangnya tanpa diambil tindakan oleh pihak kerajaan.

Sepatutnya awal-awal lagi pemantauan dibuat, iaitu ketika penceroboh menanam pokok durian Musang King, bukan tunggu membesar dan mereka sudah dapat hasil jutaan ringgit.

Antara beberapa perkara penting yang perlu diberi perhatian oleh pihak Kerajaan Negeri Pahang seperti yang dimaklumkan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuantan baru-baru ini iaitu pencerobohan adalah satu jenayah, maka penceroboh wajar diambil tindakan yang tegas.

Kerajaan Negeri Pahang juga perlu memperbaiki sistem permohonan tanah. Malah, kawasan yang diceroboh adalah kawasan tadahan air.  Hakim menegur kerajaan negeri agar lebih peka menjaga alam sekitar.

Sebagai permulaan, suara rakyat menang tapi tindakan oleh pihak berkuasa di Raub terhadap tanah terbabit masih menjadi pertikaian dan persoalan. Penceroboh perlu keluar dari tanah-tanah terbabit, namun siapa yang akan memantau semua ini?. 

Rakyat di sana (Raub), perlu menjadi 'mata dan telinga' kerajaan untuk melaporkan kepada kami sekiranya mereka melihat ada tindakan yang mencurigakan.

Rakyat tidak mahu, keputusan sudah dibuat oleh pihak mahkamah diatas 'kertas. Namun di atas 'tanah' penceroboh tetap dibiarkan tanpa ada sebarang tindakan tegas oleh pihak berkuasa.

Saya mahu melihat pula mereka yang menceroboh ini dikenakan tindakan saman dan denda mengikut akta yang telah ditetapkan. Juga kepada 'dalang' yang telah 'bersekongkol' dan membiarkan pencerobohan ini berlaku sejak sekian lama juga perlulah dibawa ke muka pengadilan sebenarnya. Mereka masih berkhidmat dengan jabatan yang berkenaan. 

Apa pun apa yang berlaku di mahkamah baru-baru ini, ia adalah permulaan perjuangan rakyat sebenarnya. Banyak lagi kes pencerobohan haram didalangi 'orang dalam' dan 'berpengaruh' yang berlaku di seluruh negeri Pahang. 

Kami akan terus bersuara untuk melihat adengan seterusnya dalam kes ini. Kita tidak mahu akhirnya rakyat hanya "menang sorak, kampung tergadai". Maknanya kita menang di mahkamah, tapi mereka bebas beroperasi seperti biasa kerana ada pihak tertentu yang cuba melindunginya kelak,

Biar pun wakil NGO Pembela yang terdiri daripada Tn Hj Aminuddin Yahya (Pengerusi) dan Ustaz Masrizi Sat (Naib Pengerusi) tidak dibenarkan masuk ke dalam kamar mahkamah untuk mendengar keputusan perbicaraan.

Hanya Ketua Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) Pahang, iaitu Datuk Syed Nasarudin Syed Abd Hadi yang juga merupakan seorang peguam yang dibenarkan masuk. Namun begitu kita merasa lega kerana ia akhirnya berpihak kepada rakyat.

Saya tetap bertegas agar RCI ditubuhkan jika benar kerajaan mahu melihat ketelusan dalam isu ini. Jika tidak rakyat tetap menganggap ada sesuatu cuba disembunyikan. Tambahan pula tiada seorang pun penceroboh dan pihak yang bersekongkol terbabit yang didakwa di mahkamah. Sedangkan dalam masa yang sama, penceroboh pula akan membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah baru-baru ini. 

Bahkah jika melibatkan bangsa sendiri, masuk hutan simpan untuk jalankan aktiviti rekreasi, berkhemah, memancing dan sebagainya pun ramai yang didakwa dan dikenakan hukuman kerana menceroboh secara haram. Adakah ada dua undang-undang berbeza dalam hal pencerobohan haram ini. 

Kita sibuk menyalahkan bangsa lain dalam isu ini, sedangkan yang ada kuasa ke atas tamah dan hutan bangsa kita sendiri. Dalam diam kita diperdayakan oleh bangsa sendiri yang khianat dan bersekongkol dengan penceroboh untuk mengejar kemewahan duniawi. #CMK

0 Komen Artikel Ini: