SELAMAT DATANG KE BLOG PERIBADI BLOGGER CUCUMATKILAU (CMK)

Gempar: Video, Pahlawan Mat Kilau "Mandi Embun" Tersebar !



Penemuan video lama Pahlawan Melayu Pahang sedang "mandi embun" telah mengejutkan ramai pihak. Ini kerana selama ini, kita semua hanya dapat melihat gambar pahlawan tersebut sahaja

Dalam rakaman video tersebut Mat Kilau diusung oleh orang kampung, menantu dan ahli keluarganya untuk dimandikan air embun pagi yang menjadi kelaziman atau amalan hariannya selama ini. 

Mat Kilau… beliau i bukan calang-calang keturunannya kerana ayahandanya sendiri adalah salah seorang pejuang menentang penjajah ketika itu iatu Imam Rasu bin Shahrum, berpangkat Orang Kaya Raja iaitu setaraf dengan Orang Besar Empat di Pahang iaitu Tok Gajah sendiri. 

Dan Perjuangan Mat Kilau ni sebenarnya bukan saja setakat berjuang menentang British di negeri kelahiran beliau saja tapi melewati Terengganu dan Kelantan. Di ceritakan kehebatan Mat Kilau ketika bertempur dengan penjajah British dahulu… bahawa hanya dengan sekali libasannya sahaja… boleh mengorbankan 9 nyawa di hujung parangnya itu.  

Alkisah, kemunculan semula legenda itu pada 26 Disember 1969 menggemparkan tanah air setelah di kabarkan meninggal dunia ketika menentang penjajah dahulu. Pada tarikh tersebut setelah 74 tahun di percayai telah terkorban pada tahun 1895, bersama kuburnya yang terletak di Kelantan, Mat Kilau sekali lagi muncul dan kembali ke kampung halamannya di Pulau Tawar. 


Cerita kepulangan Mat Kilau di kabarkan telah tersebar dari mulut ke mulut dan pada hari bersejarah tersebut diceritakan hampir 15 ribu orang telah menunggu kedatangan beliau di perkarangan masjid. Semua yang hadir pada masa tu sememangnya menunggu-nunggu pengakuan lelaki tua misteri yang hanya dikenali dengan nama samaran Mat Siam dan bekerja di feri di Gambang, Pahang . 


Sekembalinya beliau ke kampungnya, Mat Kilau bersolat Jumaat bersama jemaah yang lain dan selesai solat, beliau membaca Al Quran dan selepas itu beliau akhirnya mengisytiharkan dirinya sebagai Mat Kilau pahlawan terbilang Melayu yang melawan British suatu masa dahulu. 

Orang ramai yang menunggu semenjak pagi pada hari tersebut menyambut berita itu dengan gembira dan linangan air mata kerana kembalinya hero bangsa ke kampung halaman mereka. Diceritakan ramai yang mengambil kesempatan untuk bersalaman dan mencium tangan insan yang besar jasanya itu. 

Dan pengistiharan ini memanglah meggemparkan seluruh Negara sehingga Kerajaan Pahang telah menubuhkan Jawatan Kuasa pada 8 Januari 1970 untuk menyiasat kesahihan kebenaran cerita tersebut. 

Alhamdulillah… 8 bulan selepas membuat kajian rapi lelaki misteri yang hanya dikenali sebagai Mat Siam itu akhirnya disahkan sebagai Mat Kilau oleh Menteri Besar Pahang. 

Namun Allah lebih menyayangi insan yang berjasa besar ini, hanya 4 hari selepas pengisytiharan oleh menteri Besar tersebut, beliau akhirnya dijemput kembali menemui Yang Maha Pencipta di usia 123 tahun.


Inilah video yang menjadi sejarah dan menggemparkan seluruh negara itu. Selamat menonton. Moga roh Pahlawan Melayu Pahang, Mat Kilau ditemnpatkan kalangan orang-onrang beriman dan beramal soleh hendaknya. Al-Fatihah. Amin

0 Komen Artikel Ini: