Sunday, February 7, 2021

Covid-19 Masih Merebak, Apa Rasional Kerajaan Benarkan Premis Pun Dan Kelab Malam Beroperasi ?

 

Saya sungguh terkejut bila mendapat info dari sahabat yang mengatakan kerajaan telah membenar pengusaha-pengusaha kelab malam dan pub meneruskan operasi sehingga pukul 10 malam.

Menurut Prosedur Operasi Standard (SOP) kemakini 4 Februari 2021 yang dipapar dalam laman web Majlis Keselamatan Negara (MKN), pengusaha-pengusaha pub dan kelab malam dibenar beroperasi dari pukul 6 pagi sehingga 10malam. Klik link untuk melihat bukti https://www.mkn.gov.my/web/ms/sop-pkp-pemulihan/

Walau bagaimanapun, kebenaran ini tertakluk kepada beberapa syarat.Di antaranya penjualan makanan hanya dibenarkan secara bawa pulang, pandu lalu atau penghantaran.

Prosedur Operasi Standard (SOP) ini telah dikemaskini pada 4 Februari 2021, susulan sidang media Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Namun sebagai rakyat marhaen, apa asasnya kerajaan perlu membenarkan aktiviti perniagaan terbabit beroperasi. Sedangkan dalam keadaan sebelum ini pun bersepah premis terbabit beroperasi secara haram terutamanya di bandar-bandar besar.

Amatlah tidak logik dan masuk dek akal ada syarat penjualan makanan hanya dibenarkan secara bawa pulang, pandu lalu atau penghantaran. Kerajaan perlu ingat, premis ini bukan restoran biasa-biasa, ia tempat orang ramai berpoya-poya sebenarnya.

Pelanggan yang datang juga ramai terdiri dari bangsa kita yang mengambil peluang "release tension" sambil bergaul bebas lelaki perempuan dan meneguk minuman keras. Ini adalah norma biasa bagi premis hiburan seperti itu sebenarnya. Membenarkan ia dibuka hingga jam 10.00 malam seolah-olah kerajaan memberi laluan dan membuka semula "pintu maksiat" yang sudah lama tertutup rapat.

Malahan, premis seperti itu bukanlah isu yang mendesak dan diperlukan oleh majoriti rakyat. Hanya orang tertentu sahaja berkunjung ke lokasi terbabit sebenarnya. Adalah lebih baik kerajaan juga benarkan orang awam makan di premia restoran, kedai makan, cafe dan lain-lain premis dengan syarat yang ketat.

Ia lebih elok dari membenarkan premis yang tidak sepatutnya beroperasi seperti itu. Jangan mengundang bala Allah ketika pandemik Covid-19 masih berleluasa sekarang ini. Seeloknya aktiviti premis seperti itu dihentikan dulu sekarang malah sampai bila-bila. Kerana ia langsung tidak mendatangkan kebaikan untuk rakyat marhaen dulu, kini dan selamanya.

Apakah rasional kerajaan benarkan premis hiburan pub dan kelab malam membuka perniagaan dari jam 6.00 pagi hingga 10.00 malam? Apakah kerajaan terfikir aktivitinya sama seperti perniagaan biasa? Janganlah ulangi kesilapan yang disengajakan seperti ini. 

1 Komen Artikel Ini:

  • Faizal Rahman says:
    Feb 7, 2021, 5:53:00 PM

    Setuju, semua yang haram sepatutnya diharamkan.