SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

CMK Sertai Himpunan Rakyat Bantah Lynas Dari KLCC Ke Pejabat' Pesuruh Jaya Tinggi Australia' !

Baru-baru ini (20 Mei) CMK sempat mengikuti rombongan ke perhimpunan anti Lynas di Kuala Lumpur. Pada awalnya CMK tidak jadi pergi disebabkan bajet dan kenderaan yang alami masalah teknikal. Namun selepas dimaklumkan oleh seorang sahabat bahawa ada bas rombongan dari Masjid Cenderawasih masih kosong, maka lepaslah CMK ke KL. Penganjur rombongan ialah Hj.Ismail (Kg.Tengah), dia banyak bagi maklumat dan pandangan semasa perjalanan. Bertolak dari Kuantan sekitar jam 8.30 pagi, dan singgah di R&R Gambang untuk sarapan. Sekali lagi singgah di R&R Gombak untuk rehat, sebelum terus ke KL. Sampai di sana dalam pukul 12.30. Bergerak ke KLCC untuk solat Jumaat dalam pukul 1.00 petang itu. Selesai solat, masing-masing bersiap sedia untuk berarak ke Kedutaan Australia yang terletak lebih kurang 700 meter dari KLCC di Jalan Yap Kwan Seng. Sampai di lokasi, kelihatan ramai peserta demo datang dari Kuantan yang sudah berada di situ. Difahamkan ada 10 buah bas dari sini. Kelihatan anggota polis lebih ramai dari peserta. Suasana sungguh meriah ketika itu dengan laungan "hidup rakyat, tolak Lynas, Save Malaysia" daripada peserta demo.


Hj.Ismail sedang sibuk memberi taklimat kepada semua peserta rombongan


Singgah di R&R Gambang sebelum meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur


Antara pimpinan parti PAS yang turut hadir menyokong bantahan Lynas

CMK sempat bergambar dengan Tian Chua serta lain-lain peserta yang hadir



Kelihatan beberapa orang pemimpin Pakatan Rakyat dari Pahang yang hadir seperti Ustaz Nasaruddin Hassan Tantawi, Ustaz Suhaimi Md Saad, Ustaz Fadhil Noor, Andansura Rabu, Ustaz Yusof Embong dan yang lainnya. Turut hadir ialah pemimpin PKR seperti Tian Chua, Elizabeth Wong, Azmizan Zaman Huri dan yang lainnya. Selain itu ada beberapa wakil dari PSM yang memberikan sokongan. Kelihatan juga wakil dari Peguam Pahang yang sama-sama berada di situ. Trak FRU lebih kurang 5 buah diletakkan di hadapan Kedutaan Australia. Itu belum termasuk anggota polis bersenjata yang turut mengawal keadaan. Suasana umpama di medan perang. Mujurlah Pesuruhjaya Tinggi Australia membenarkan enam orang wakil termasuk YB Fuziah Salleh untuk masuk menyerahkan memorandum tersebut. Hujan turun dengan lebatnya ketika peserta menunggu wakil mereka keluar dari Kedutaaan Australia. Polis sekadar mengawal dan tidak membuat apa-apa provokasi. Mungkin atas arahan pihak kedutaan. Perhimpunan selesai lebih kurang jam 4.00 petang dan kami bersurai untuk balik ke destinasi masing-masing selepas itu. Sesungguhnya, perhimpunan yang berlangsung di KL adalah terlalu manis untuk dikenang. CMK ucapkan syabas dan tahniah kepada semua peserta.

0 Komen Artikel Ini: