SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Jeng Greng !! Semua Facebook CMK Kena Block Gara-Gara Posting Pasal Isu 'Pondan Indon' Di Kuantan


Agak menyedihkan, semua akaun facebook saya telah disekat gara-gara posting edisi terjah berkaitan isu pondan Indon di Jalan Pasar off Jalan Bukit Ubi, Kuantan baru-baru ini. 


Saya sempat membuat dua posting dan satu video isu tersebut sebelum akaun diblock. Agak mengecewakan kerana bagi saya isu pondan bukanlah sesuatu yang sensitif kerana ia adalah gejala tidak sihat yang tidak sepatutnya berlaku dalam sesbuah negara yang menjadikan Islam sebagai agama rasmi.

Apapun, saya ucapkan ribuan terima kasih kepada Polid DiRaja Malaysia (PDRM) dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan yang mengambil cakna terhadap isu yang didedahkan. Dalam 'Ops Pasar' yang dijalankan, beberapa orang pondan telah ditahan pihak berkuasa.

Cuma saya difahamkan ibu ayam yang dikenali sebagai 'Ruby'  dan 'Trisya' masih berjaya meloloskan diri dalam operasi tersebut. Tinjauan saya ke lokasi mendapati pondan-pondan sudah tidak berkeliaran lagi di 'lorong kunyit' selepas operasi tersebut.

Namun, saya menggesa pihak berkuasa menjalankan pemantauan pula di premis kediaman pondan-pondan berkenaan yang dipercayai masih menjalankan aktiviti pelacuran secara online. Pelanggan mereka kebanyakkannya ialah warga asing Bangladesh yang bekerja dan tingga di sekitar Jalan Bukit Ubi. 

Ada dakwaan, mereka sediakan bilik-bilik khas untuk menjalankan operasi secara lebih terancang agar tidak dihidu oleh pihak berkuasa. Mereka tidak benarkan lagi pondan-pondan berpeleseran di khalayak ramai, sebaliknya hanya menunggu pelanggan di bilik berkenaan.

Malah, dilaporkan juga secara 'underground' selain pondan Indon, terdapatkan juga pondan Vietnam dan Thailand yang dibawa masuk ke kawasan ini. Juga aktiviti pelacuran melibatkan golongan wanita turut dihidu dilokasi terbabit.

Siasatan lanjut akan menyusul, bagi membantu pihak berkuasa menjalankan tindakan. Sokongan dan perhatian daripada pihak PDRM, Jabatan Imigresen (JIM), Majlis Bandaraya Kuantan (MBK) dan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) diharap dapat memulihkan lokasi yang sudah dikotokan secara nyata ini. ~ CMK

0 Komen Artikel Ini: