Penguatkuasaan SOP, Usah Keliru Dengan Mainan Persepsi Dan Provokasi !

 

Ramai yang terkeliru dengan mainan persepsi dan provokasi dalam bab pengiatkuasaan SOP. Saya pun asalnya keliru juga, bila rakyat jelata buat salah, langgar SOP cepat jer pihak PDRM bagi surat kompaun atau saman. Tapi bila kat golongan kayangan, siap ada kertas siasata lg dan tunggu arahan dari pendakwaraya bagai2. Maka pihak PDRM dihentam, kutuk dan dicaci brtalu2 atas alasan tidak adil dan sebagainya. 


Selepas saya amati betul, barulah saya faham kes berbeza sebrnarnya. Dalam isu kayangan seperti kes Neelofa, Awie Wings, Datuk K, Siti serta ramai lagi selebriti tanahair isu mereka sebenarnya ditimbulkan selepas diviral pihak tertentu di media sosial. Kadang isu tersebut dah lepas beberapa hari yg lalu. Sebab itulah  polis kena siasat kesahihan gambar atau pun video yang didedahkan. Mana boleh terus jer pegi kompaun, kalau fitnah macam mana???

Dalam kes rakyat marhaen, sebab apa saman atau kompaun dikeluarkan on the spot? Sebab ia berlaku dilokasi kejadian ketika operasi SOP sedang dijalankan. Itu yang tak perlu nak buka kertas siasatan dan tunggu pendakwaan oleh pihak mahkamah. Maka tak perlulah kita hari2 dok marah kat pihak berkuasa terutama polis. Mereka menjalankan tugas, kita dah dimaklum akan penguatkuasaan SOP.  Kita yang degil tak follow dan langgar, maka kita tak perlu marah kat pihak berkuasa yang menjalankan tugas sebenarnya. Terkadang kita emosi sebab tak faham tindakan dan peraturan yang dibuat.

Maka tak peliklah, ada kes kena buka kertas siasatan dan tunggu arahan mahkamah untuk pendakwaan. Sebab kes tu bukan berlaku kat depan pihak berkuasa ketika operasi dijalankn. Usahlah kita terus keliru dengan mainan emosi dan persepsi. Sedangkan kita tak faham beza kedua-dua kesalahan yang berlaku. Misalnya, orang pos gambar kita langgar SOP dalam FB. Kejadian dah berlaku seminggu yang lalu. So,  bila ada aduan atau dilihat benar langgar SOP pihak polis kena buka kertas siasatan dulu.

Lepas tu kita dipanggil untuk bantu siasatan yang dijalankan. Jika kita salah barulah kita akan dikenakan hukuman dan sebagainya. So, sebab itulah dalam kes majlis tahnik Tokti dan Datuk K, selepas siasatan selesai dan pihak pendakwaan membuat keputusan barulah kesemua yang terlibat dijatuhkan hukuman RM10K utk pasangan terbabit dan RM2K utk pendakwah yang hadir. Makna kertas siasat dah lengkah, sah majlis itu langgar SOP baru tindakan kompaun dikeluarkan sebenarnya.

Dalam kes kena saman semasa Sekatan Jalan Raya (SJR), ia berlaku di lokasi dan pada masa operasi dijalankan. Sebab itu surat kompaun di keluarkan terus, tak perlu lagi siasatan kerana sudah terbukti depan mata melanggar SOP. Ini yang berlaku kepada rakyat marhaen yang kita kena faham. Janganlah kita bermain dengan api kemarahan, hingga kita tak boleh beza dan kata "antara dua darjat". Bila rakyat marhaen terus dikompaun, bila golongan kayangan di buka kertas siasatan dulu. Walhal situasinya adalah berbeza sama sekali.  Justeru harap semua faham dan tidak terus menyalahkan pihak berkuasa lakukan penguatkuasaan ini.

Semua atas diri kita, kadang kita tahu kita yg cuba langgar dan nak buat salah. Tapi pelik, bila kena saman kita marah dan viralkan sbb nak raih simpati agar netizen simpati dalam masa yang sama menghentam pihak PDRM kononnya bertindak zalim terhadap rakyat. Inilah yang terjadi kepada kes penjual burger, jeruk colek buah, penternak lembu dan lain2 yang hangat ditularkankan di media sosial.

Saya hanya menyatakan kebenaran, jika rasa tak setuju dengan pandangan ini maka hak anda untuk menilaikannya. Apa pun, patuhi SOP agar kita sama-sama dapat putuskan rantaian pandemik Covid-19. Kiita jaga kita.

MOHD SHUKRI B MOHD

RAMLI @ JAMALUDDIN

Wakil Rakyat Marhaen

D  U  N   T  E  R  J  A  H


BLOGGER CUCUMATKILAU

Penyelaras NGO

Angkatan Pembela Rakyat

A  N  G  K  A  R  A


Blog: 

www.cucumatkilau.blogspot.com

www.angkaraterjah.blogspot.com

www.cmk-tv.blogspot.com

Page:

www.facebook.com/cmkshukrieramly

www.facebook.com/angkatanpembelarakyat

Instagram:

www.instagram.com/cmk_cucumatkilau

www.instagram.com/angkaraterjah

Twitter:

www.twitter.com/cmkpahang

www.twitter.com/Angkaraterjah

Youtube:

https://m.youtube.com/channel/UCOMX71-R0Nw0VI5uwexZmPg (CMK TV)

0 Komen Artikel Ini: