SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Jana Wibawa: Usahlah Gelabah Bila Di Dakwa, Buktikan Di Mahkamah Jika Tak Salah !

  

Saya tertarik untuk mengulas sikit isu pendakwaan yang dibuat terhadap mantan PM, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Rata-rata penyokongnya mendakwa ia bermotifkan politik dan kerajaan sengaja menggunakan isu ini untuk menjatuhkan maruah serta kreadibiliti beliau yang dilihat bersih selama ini.

Malah, ada dakwaan mengatakan ia juga satu strategi untuk menyakinkan rakyat agar menolak Perikatan Nasional (PN) pada Pilihan Raya Negeri (PRN) tidak lama lagi.

Baru-baru ini Muhyiddin dikenakan empat pertuduhan salah guna kuasa, dirangka mengikut Seksyen 23(1) Akta SPRM 2009, menuduh Muhyiddin menggunakan kedudukannya sebagai Perdana Menteri dan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) ketika itu untuk mendapatkan RM232.5 juta daripada tiga syarikat dan seorang individu antara 1 Mac 2020 dan Ogos 20 2021.

Beliau turut didakwa atas dua lagi pertuduhan pengubahan wang haram, yang dibentangkan di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 dibaca bersama Seksyen 87(1) Akta yang sama, menuduh ahli politik berusia 76 tahun itu menerima RM120 juta hasil daripada aktiviti haram daripada Bukhary Equity Sdn Bhd antara 25 Feb 2021 dan 8 Julai 2022.

Jika dibuktikan bersalah, Ahli Parlimen Pagoh itu boleh dipenjara sehingga 20 tahun dan denda lima kali ganda jumlah suapan terbabit atau RM10,000 yang mana lebih tinggi bagi pertuduhan salah guna kuasa.

Manakala bagi kes pengubahan wang haram, dia boleh dihukum penjara 15 tahun dan didenda lima kali ganda jumlah rasuah terbabit atau RM5 juta, atau mana yang lebih tinggi.

Mengulas lanjut perkara ini, hanya satu sahaja pesanan saya buat Muhyiddin iaitu beliau tidak perlu asyik menafikan dakwaan tersebut diluar mahkamah.

Jika benar tidak bersalah, jawab di mahkamah. Muhyiddin perlu ingat, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak akan buat pertuduhan jika tiada bukti kukuh untuk mensabitkan kesalahan yang berlaku.

SPRM bukan sahaja menyiasat beliau, tapi turut siasat syarikat-syarikat yang di dakwa memberi sumbangan derma kepada parti pimpinan beliau. 


Alasan kononnya, orang nak bagi derma maka ia tidak salah untuk tujuan politik. Tapi saya nak bagi tahu Kalau orang derma guna duit sendiri yang sedia ada mungkin tak jadi masalah. Berapa banyak penderma nak bagi sebab mereka ada dana untuk membuat sumbangan dan tidak mengharapkan apa-apa balasan. 

Masalah yang terjadi dalam kes ini, kerajaan Muhyiddin beri projek bernilai berbilion ringgit kepada penderma itu. Dan sebagai balasannya, maka pihak penderma beri sedekah kepada parti pimpinan beliau (Bersatu).   

Semua ini bagi saya ada unsur-unsur  'salah guna kuasa', adanya berlaku rundingan atau kautim serta  'win win situation'. "Mu bagi projek, baru aku bagi sumbangan derma kat parti mu untuk PRU-15". 

Maka selepas dua-dua pihak bersetuju, barulah semua ini berlaku (sign MOU, derma jalan). Itulah realiti yang terjadi.. Salah tetap salah. Datuk Sri Najib pun lawan dan bila kalah beliau ke dalam (penjara).

Agak hairan, kenapa Muhyiddin jadi takut dan dihantui sindrom penafian? Jika tak salah, lawanlah di mahkamah.

Anwar boleh hadapi kes mahkamah. Najib juga boleh hadapi. Maka kini giliran Muhyiddin pula hadapi. Inilah namanya 'hukum karma'. Tidak perlu menggelabah bila rasa diri tidak bersalah. Moga dipermudahkan segala urusan hendaknya. 

0 Komen Artikel Ini: