SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Kes Saman RM1 Juta CMK vs Kerajaan Pahang, Jalan Perdamaian Lebih Baik Daripada Terus Berlawan !

  

Hari ini tanggal 7 Ramadan, dihari baik bulan baik ini saya telah meluangkan masa hadir ke Mahkamah Tinggi Temerloh untuk mendengar pengurusan kes saman RM1 juta saya oleh Kerajaan Pahang terhadap isu banjir lumpur di Bentong pada Disember 2021 lalu. 

Walau pun agak keletihan terpaksa memandu seorang diri dari Kuantan ke Temerloh, namun saya gagahi juga sebagai tanda komitmen terhadap kes ini. Lagi pun peguambela saya dari The Law Office Of Mohd Harris, Raub menarik diri pada 13 Februari lalu. 

Peguam menarik diri atas alasan saya tidak membayar kos, sedangkan dia berjanji untuk beri komisyen kerana saya perkenalkan client juga seorang aktivis yang disaman dalam kes ini. 

Peguam juga mengatakan perbualan terakhir saya dengan beliau pada Julai 2022, sedangkan saya ada bukti kami berhubung melalui whatsapp pada Disember 2022, dia suruh saya deal dengan Kerajaan Pahang agar tarik balik kes ini. 

Saya ada kumpul dana tapi masih belum mencukupi untuk bayar kos guaman. Malah ada meminta nombor akaun untuk buat pembayaran, tapi tidak mendapat sebarang jawapan. 

Lagi pun beliau (peguam) adalah sahabat saya ketika bersama dalam Pakatan Rakyat dulu, dia kuat PAS saya dengan PKR. Tapi kami selalu bertemu dan dia pernah ambil kes rumah saya suatu ketika dulu. 

Apa boleh buat, bila peguam tarik diri terpaksalah saya cari peguam baru. Namun ramai yang takut ambil kes lawan Kerajaan Pahang. Tambahan pula bagi yang ada komitmen guaman dengan kerajaan. Ada pula yang kenakan kos yang terlalu tinggi.

Sebab itulah saya buat keputusan teruskan kes tanpa peguambela. Saya sendiri akan sediakan dokumen pliding mahkamah yang berkaitan. Saya pernah lakukan 10 tahun lalu, dua peguam tarik diri dan saya membela diri sendiri dihadapan hakim Dato' Marina Yusof di Mahkamah Tinggi Kuantan ketika itu. 

Dalam kes hari ini saya maklumkan kepada hakim bahawa saya tiada peguam dan terpakda membela diri sendiri. Dua peguam Kerajaan Pahang, diwakilkan oleh Hidayah Ishak & Partners telah bertemu saya sebelum kes berjalan. 

Turut menenami saya di mahkamah hari ini ialah sahabat Tuan Hj Ahmad Shuhor Awang pemimpin Amanah Maran, selaku bekas calon PH bagi Parlimen Maran pada PRU-15 lalu. 

Hakim menetapkan sebutan semula kes pada 21 Jun 2023 dan tarikh perbicaraan selama lima hari bermula pada 18 hingga 22 Disember 2023. 

Saya sedia membela diri sendiri jika kes ini terus berjalan, sebab saya tahu apa yang telah saya lakukan. Malah saya berada di lokasi pada hari kedua kejadian banjir yang meragut enam nyawa di jambatan Sungai Telemong. 

Sebab itulah saya terpaksa lawan sendiri jika tiada peguam yang sudi membela. Apa boleh buat, dah nasib badan. Kalah kes ini pun saya tetap menang dihati rakyat sebenarnya. 

Belum pernah ada mana-mana kerajaan yang menghalang rakyat bersuara tentang berbagai isu. Fuziah Salleh, bekas Ahli Parlimen Kuantan bersuara isu Lynas. Beberapa kali mengadakan himpunan secara besar-besaran itu pun tidak disaman oleh kerajaan. Inilah kebebasan bersuara dalam negara demokrasi. 

Tapi, kami yang hanya nyatakan apa yang kami lihat depan mata tiba-tiba kena saman jutaan ringgit. Itu pun hanya buat posting di media sosial sahaja. Bertanya soalan dan minta jawapan daripada kerajaan. 

Apa pun, saya berharap Kerajaan Pahang akan menarik balik kes ini dan membuat penyelesaian di luar mahkamah. Itu yang terbaik pada masa ini. Tambahan pula hubungan peribadi saya dengan Kerajaan Pahang termasuk Menteri Besar kini semakin baik sebenarnya. Ini yang amat memusykilkan semua pihak. 

Saya baik dengan kerajaan di luar, tapi dalam mahkamah saya terpaksa lawan Kerajaan Pahang untuk pertahankan diri. Jika saya tak lawan, saya akan kalah dan kena hukum bayar saman RM1 juta. Jika gagal, saya boleh kena tindakan undang-undang termasuk muflis seumur hidup. Saya dah sedia berhadapan dengan situasi ini. 

Sempena hari baik bulan baik, elok kedua-dua pihak berdamai secara terbuka. Bukan dengan saya sahaja, malahan dengan tiga lagi aktivis yang turut menerima nasib yamg sama. 

Banyak kerjasama boleh dilakukan untuk memastikan kelestarian alam di bumi Pahang ini tidak dicemarkan oleh pihak-pihak yang  tidak bertanggung jawab sebenarnya. Daripada terus berbalah, elok berdamai dan berkerjasama. 

Moga dipermudahkan urusan ini hendaknya. Bukan saya takut tindakan undang-undang, tapi saya berdoa agar jalan perdamaian itu yang lebih utama dan lebih menguntungkan semua pihak pada masa akan datang. 

Salam perjuangan untuk semua ~ CMK


0 Komen Artikel Ini: