SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAAF ZAHIR BATIN DARI CMK SEISI KELUARGA | SEBARANG ADUAN DAN PERTANYAAN BOLEH PM 0 1 2 - 3 8 5 4 4 0 0 (CMK)

Kerajaan Perlu Batalkan Permit Warga Asing Guna Nama Wanita Tempatan Untuk Buka Premis Perniagaan Di Negara Ini !

 

Isu lambakan premis warga asing hingga mengganggu ekonomi rakyat tempatan kini semakin serius dan kerajaan perlu bertindak segera.

Di sana sini, kini ada saja premis warga asing yang dibuka di seluruh negara kita. Bukan sahaja premis, malah mereka semakin berani membina penempatan yang menjadi perkampungan warga asing. 

Ini sungguh memalukan, malah mereka pula semakin 'besar kepala' gara-gara penguatkuasaan yang terlalu lemah dan membimbangkan.

Saya sudah lama bersuara isu ini, namun anehnya saya pula yang menerima tekanan dan mahu didakwa di mahkamah kononnya membuat fitnah. Saya pernah disiasat polis gara-gara bersuara isu premis warga asing yang 'tumbuh bagaikan cendawan lepas hujan' di Kuantan.

Saya juga diberi amaran oleh bangsa sendiri yang khianat dan mengejar kemewahan dengan 'menjaga' warga asing dengan diberi habuan setiap bulan. Malah, terdapat juga dakwaan pihak berkuasa dan penguatkuasa juga terlibat sama melindungi mereka.

Lantaran itulah warga asing semakin berani mutakhir ini sebenarnya. Apa tidaknya, tindak tanduk mereka ada pihak yang 'jaga'.

Di negara kita premis warga asing ini jelas telah menganggu ekonomi rakyat tempatan. Mereka terlibat membuka premis dalam bidang masing-masing. 

Berdasarkan kajian antara bidang ekonomi yang terkesan akibat terpaksa bersaing dengan warga asing ini ialah Thailand (restoran dan kedai makan), Indonesia (kedai jamu, kecantikan dan ubat-ubatan), Pakistan (perhotelan, perabot dan permaidani), Bangladesh (kontraktor, hardware, mini market, kedai makan, kedai runcit), Myanmar (kedai runcit, kedai makan, jual besi buruk), Kemboja (perikanan, pasar malam, pasar lambak), China (aksesori kenderaan, jentera dan sebagainya). 

Jika dibiarkan, akhirnya semakin banyak perniagaan orang tempatan akan 'gulung tikar'.  Warga asing hanya bayar sewa kedai, mereka tidak bayar cukai kepada kerajaan.

Malahan, sebahagian besar mereka yang datang ke negara kita terlibat dalam industri perladangan dan pembinaan. Permit mereka sebagai buruh, tapi mereka dibiarkan pula membuka perniagaan sesuka hati di negara ini. Lumpuh ekonomi rakyat tempatan, jika senario ini terus dibiarkan.

Modus operandi sebahagian besar warga asing ini ialah membuka perniagaan menggunakan nama rakyat tempatan, sama ada dibayar upah bulanan atau mereka berkahwin dengan wanita tempatan agar lebih mudah untuk buat urusan.

Segala dokumen termasuk daftar perniagaan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), daftar permit perniagaan dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), membeli kenderaan perniagaan, hinggalah kepada membuka akaun bank dan membuat pinjaman perniagaan, semuanya menggunakan nama rakyat tempatan.

Namun, anehnya pihak berkuasa tidak langsung memandang serius perkara ini dan menganggap ia dibenarkan. Walhal, semua ini akan membawa keburukan kepada negara untuk jangka masa panjang.

Mereka kawal ekonomi setempat, jika terus dibiarkan. Sebab itulah saya terpaksa bangkit bersuara selepas melihat aktivis Ustaz Shopian yang tular bila dia dengan berani terjah premis dan lambakan warga asing yang berniaga di sana sini. Saya bangga masih ada rakyat kita yang prihatin dan cakna isu ini. Sebab itulah saya kembali bangkit bersuara kali ini.

Saya juga menggesa agar kerajaan memperketatkan undang-undang warga asing yang datang ke negara ini  sebagai buruh (berdasarkan permit), namun mereka berkahwin dengan rakyat tempatan untuk memudahkan urusan membuka premis perniagaan di negara ini.

Syor saya (dengan izin), mana-mana wanita tempatan yang berkahwin dengan warga asing yang datang ke negara ini sebagai buruh atau pelarian (kecuali bidang profesional), maka selepas tiga hingga enam bulan, wanita terbabit perlu mengikut suaminya balik ke negara asal. Malah, dilarang sama sekali membuka premis perniagaan atas nama isterinya. Sebab kehadiran mereka ke nagara ini bukan atas tiket untuk berniaga, tetapi buruh ladang, pembinaan atau pelarian.

Kerajaan juga wajar membatalkan lesen perniagaan warga asing yang menggunakan nama wanita tempatan, tidak kira berstatus isteri atau pun yang dibayar upah bulanan oleh mereka untuk mengaburi mata pihak berkuasa. Walhal, sebenarnya semua pihak sudah tahu perkara ini namun sengaja dibiarkan hingga mereka menjadi naik lemak. 

Saya juga menggesa kerajaan menempatkan warga asing berstatus pelarian di satu kawasan berpagar yang tidak membolehkan mereka menganggu ekonomi rakyat tempatan. Lebih elok lagi ditempatkan di pulau-pulau yang terkawal, sama seperti pelarian Vietnam yang diletakkan di Pulau Bidong, Terengganu suatu ketika dulu. Bukankah segala kos berkaitan boleh diuruskan oleh Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR), agensi yang dimandatkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sendiri. 

Kerajaan perlu bertindak sesuatu kerana ternyata penguatkusaan telah gagal apabila adanya unsur 'kautim' berlaku. Sebab itulah rakyat macam Ustaz Shopian di Pulau Pinang terpaksa mengambil tindakan sendiri sebab sudah hilang keyakinan kepada pihak berkuasa.

Saya melihat andainya senario ini terus dibiarkan, maka akhirnya warga asing akan kuasai ekonomi negara kita. Apakah kita mahu melihat rakyat tempatan merempat di negara sendiri?. Sedarlah dan lakukan sesuatu demi masa depan generasi akan datang. 

0 Komen Artikel Ini: