SELAMAT DATANG KE BLOG PERIBADI BLOGGER CUCUMATKILAU (CMK)

Sedih: Selepas Empat Nyawa Orang Awam Terkorban, Barulah Lampu Jalan Gelap Di Perbaiki !

 

Selepas empat nyawa melayang akibat kemalangan bas dengan treler berlaku di simpang Keratong - Bahau di jalan Kuantan - Segamat ini, barulah pihak bertanggungjawab baiki lampu jalan yang rosak dan tidak berfungsi itu.

Pelik, selama ini ke mana pergi pihak berkuasa yang sepatutnya memantau isu lampu jalan ini? Atau ke mana pergi pemimpin masyarakat setempat? Tak boleh ker bila tengok lampu jalan itu gelap, terus lapor.  Paling lekeh, viral dalam media sosial biar mereka ambil tindakan segera untuk perbetulkan.

Benda ni bukan terjadi di lokasi ini sahaja, malahan di seluruh negara. Sikap tidak cakna menyebabkan ada mangsa terkorban akibat jalan gelap.

Beberapa tahun lalu, kes yang sama terjadi kepada sahabat saya di simpang Chini. Juga akibat lampu jalan tiada dan gelap. Sahabat saya terbabas dari arah Chini ke Jalan Kuantan-Segamat.


Dia kata, memang tak perasan dan ketika itu kereta bergerak laju dari arah Chini. Tak sempat belok ke kanan untuk ke arah Kuantan. Tiga mangsa dalam kenderaan cedera akibat terbabas ke dalam gaung (sama kes bas terbabas di Simpang Keratong).


Mujurlah sahabat saya tidak kritikal dan tiada kenderaan lalu ketika mereka terbabas. Bayangkan kalau treler lalu? Sudah pasti tragedi lebih buruk akan berlaku.


Sekarang, simpang Chini dan terang benderang ada lampu jalan. Barulah nampak selesa dan selamat untuk pengguna. Adakah sahabat saya ada pengaruh dadah atau mengantuk ketika kejadian? Tidak sama sekali, dia kata memang gelap kat simpang dan tak perasan langsung (tak sedar).


Samalah dengan kes baru-baru ini. Gara2 gelap menjadi asbab pemandu bas tidak perasan untuk membelok ke kiri untuk melalui jalan Muadzam Shah.


Makanya bas bergerak lurus ke arah gaung. Ketika kejadian lori treler lalu dan bas terlanggar belakangnya. Jika tak ada treler yang lalu sudah pasti bas tercampak laju ke dalam gaung.


Mungkin tragedi lebih dasyat berlaku.

Kesimpulannya, pihak bertanggung jawab terhadap jalan raya perlulah cakna dan prihatin isu lampu jalan ini.


Ada sesetengah kawasan, sampai bertahun tidak diperbetulkan. Belum ada kejadian seperti ini tak apalah, tapi bila berlaku tragedi yang korbannya nyawa maka sudah pasti semua pihak menggelabah.


Sekali tegur sekali buat kerja, macam 'paku dengan penukul'. Unit Pantau lampu jalan tak ada ker? Apa pun salam takziah buat kesemua ahli keluarga mangsa yang terkorban. Moga roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan kalangan orang beriman dan beramal soleh. Al-Fatihah. Amin


Suara Rakyat Marhaen,

MOHD SHUKRI B MOHD

RAMLI @ JAMALUDDIN

(People's Activist And

Freedom Journalist) 


Blogger CUCUMATKILAU

[ Wakil Rakyat Marhaen ]

https://cucumatkilau.blogspot.com


Penyelaras NGO Terjah

Angkatan Pembela Rakyat

[ A N G K A R A ]

https://skuadterjah.blogspot.com


Subscribe Channel CMK TV

https://youtube.com/@cmktvofficial?si=8oKMJbJDcvroNXIx


Like, Follow, Comment, Copylink, Repost Dan Subscribe TIK TOK https://www.tiktok.com/@cmkshukrieramly1?_t=8mTKTgNKycD&_r=1

0 Komen Artikel Ini: