Kes Curi Balak, Sampai Bila Rakyat Mahu Di Sajikan Adengan Ini Agaknya ?

Ingatkan habis dah 82 kes curi balak pd tahun lepas, kishanya tahun 2021 ada pulak kes curi di kawasan hutan simpan Pahang. Saya saja2 nak tanya yang Hutan Simpan ni sebrnarnya di simpan untuk siapa? Ingatkan untuk khazanah alam bagi dinikmati generasi akan datang. Tp, pelik pada zaman moden macam ni masih lagi kita disajikan dengan adengan sebegini.

Saya nak tanya, tak rasa malu ker pihak berkeaan yg sepatutnya menjaga hutan, tapi tak sedar curi berlaku sepanjang zaman sejak dulu lagi. Saya pelik, pencuri balak ni biasanya ada kilang yg bersubahat. Tapi anehnya bila jentera2 ditahan pihak berkuasa GAGAL semak dengan JPJ ia didaftarkan atas nama SAWMIL yang mana?. Sebab itu kita hanya dengar kes curi tapi tak biasa pulak dengan KILANG DI SITA dan tokey didakwa di mahkamah.

Inilah MISTERI BALAK yang disajikan sejak sekian lama. Akhirnya yg kaya ialah mereka yang BERSEKONGKOL dgn pencuri2 terbabit. Rakyat makan debu, waktu pilihanraya tokey tabur dedak suruh bagi kat rakyat marhaen untuk undi. Apakah senario seperti ini harus dibiarkan sampai kiamat?? Mujurlah orang macam saudara Khaidir Ahmad wujud agar mendedahkan penyelewengan yg terjadi selama ini. Sebab itu mereka yg makan hasil menganggap beliau musuh, sebab kacau jer bisnes cari makan puak2 ini. Sedarlah rakyat!

Sampai bilakah kita harus terpedaya dengan mainan mereka2 yang berkempentingan. Apa yang ada habis ditarah hingga menjejaskan alam sekitar. Tadahan air hujan dirodok dek mereka yang berlesen tanpa memperdulikan pasak bumi. Akhirnya banjir lumpur melanda bumi ini, walau pun bermati-matian dinafikan. Sudah tiba masa rakyat marhaen guna kuasa yang ada untuk membantu kerajaan benteras aktiviti curi balak ini. Namun, siapalah kita.

Mahu masuk kawasan hutan simpan pun dah ditangkap dan didakwa, melainkan jentera yg berkaitan sahaja dibenarkan. Rakyat terpaksa berhadapan dengan undang2, melainkan ada  pengeras baru boleh terlepas. Begitu 'bobrok' amalan ini sejak sekian lama. Jika kita tidak mahu ubah, pasti mereka tidak kisah dan biar ia terus berlaku. Cerita yang sama berulang2 hingga ke akhir hayat. Inilah hakikat sebenar. 

#caknademirakyat #suararakyatsuarakeramat

0 Komen Artikel Ini: